Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze

Zdjęcie autorstwa semslibrarylady / CC BY

Zdjęcie autorstwa semslibrarylady / CC BY

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy — i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Prowadzone przez ostatnie dziesięć lat badanie na University of Texas wykazało, że napoje określane jako dietetyczne tak naprawdę nieszczególnie korzystnie wpływają na naszą wagę. Obserwowane przez naukowców osoby, które piły średnio dwa napoje light dziennie przybrały w tym okresie na wadze aż o 70% bardziej niż ci, którzy ich nie pili w ogóle.

Sytuacji nie poprawia wcale zamiana cukru na słodzik.

Aspartam, stosowany w tego rodzaju napojach, już sam w sobie podwyższa znacznie poziom glukozy we krwi, powodując zwiększone ryzyko rozwoju cukrzycy. Wykazany w analizach wzrost wagi jeszcze bardziej to ryzyko podnosi. A to jeszcze nie koniec problemów.

Analiza oparta na wynikach badań 2564 mieszkańców Manhattanu wykazała też, że napoje light wpływają negatywnie na nasz układ krążenia. Ryzyko problemów naczyniowych u pijacych je osób jest aż o 61% wyższe, drastycznie zwiększa się także odsetek zawałów serca i zatorów krążenia.

Co w takim razie powinniśmy pić?

Naukowcy opierając się na uzyskanych wynikach sugerują: zacznijmy dzień nie od napojów light, ale od naturalnych soków owocowych. W trakcie dnia zaś lepiej jest pić po prostu wodę mineralną, która nie tylko nie niesie ze sobą tych wszystkich zagrożeń, ale korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

źródło: Health Med News

Zobacz również: 8 sposobów, aby uzdrowić swój dom, czyli tajniki sztuki feng-shui

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze