Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne

Zdjęcie autorstwa suc / CC BY

W dzisiejszym zabieganym świecie narażeni jesteśmy na ciągły stres, którego nie mamy jak i kiedy odreagować. Tymczasem to właśnie odpoczynek i wyciszenie może pomóc naszemu organizmowi lepiej radzić sobie z obciążeniami psychicznymi, fizycznymi i emocjonalnymi.

Specjaliści coraz częściej wskazują, że dobrym sposobem na takie właśnie wyciszenie, relaks i utrzymanie dobrego samopoczucia może być medytacja. Warto się nią zainteresować niezależnie od wyznawanego światopoglądu.

Dla wielu osób z naszego kręgu kulturowego medytacja kojarzy się z wyznawaniem obcej religii — dlatego niechętnie często do niej podchodzimy. Tymczasem medytacja jest po prostu znanym w każdym wyznaniu sposobem na oderwanie się na chwilę od codziennych zajęć i problemów, wyciszenie wszechobecnego szumu i pośpiechu — i znalezienie czasu na to, żeby poznać lepiej siebie i spojrzeć na wszystko odrobinę z boku.

Istnieje wiele sposobów medytacji, każdy więc może wybrać coś dla siebie.

  • koncentracja - skupiamy się na wybranym obiekcie tak bardzo, żeby wszystko inne przestało na chwilę mieć znaczenie; daje nam to możliwość oderwania się od wszystkich zewnętrznych czynników i pozwala umysłowi odpocząć.
  • wizualizacja - szeroko stosowana jest na przykład w psychoterapii, pozwala kierować myśli w określoną stronę, na przykład skupić się na celu, do którego dążymy i wyobrazić go sobie bardzo dokładnie, co daje między innymi motywację do jego osiągnięcia.
  • medytacja ruchowa - znana głównie w kulturze wschodniej, polega na wykonywaniu określonych ruchów i ich układów; kiedy skupiamy się na ćwiczeniu, nasza psychika ma czas odpocząć od codziennych spraw.
  • skupienie na swoich myślach - koncentrujemy się na tym wszystkim, co przechodzi nam przez myśl, co w związku z tym czujemy; dzięki temu mamy okazję poświęcić kilka minut na lepsze poznanie samych siebie, określenie, co jest dla nas ważne, czego potrzebujemy, jak się czujemy w swoim życiu.

Wbrew pozorom do medytacji nie potrzebujemy jakichś szczególnych przygotowań. Wystarczy nam kilkanaście minut dla siebie i spokojne, ciche miejsce, w którym dobrze się czujemy. Niezależnie bowiem od wybranej metody, medytacja daje nam możliwość odetchnięcia od problemów i uspokojenia się, dzięki czemu znacznie redukujemy poziom codziennego stresu.

Zobacz również: Dlaczego warto mierzyć ciśnienie?

źródło: MedicineNet.com

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze