Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej

Typowo siedzący tryb życia nie służy naszemu organizmowi — wszyscy zdajemy sobie już z tego sprawę. Jak bardzo jednak jest szkodliwy? Naukowcy donoszą ciągle o nowych powikłaniach, z których większość jest uciążliwa, bolesna i przeszkadza w normalnej, codziennej aktywności.

Zbyt długie siedzenie może jednak miec znacznie poważniejsze konsekwencje, także zagrażające naszemu życiu. U kobiet prowadzących taki tryb życia rośnie na przykład ryzyko wystąpienia zatorowości płucnej.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Kanady po przeanalizowaniu stanu zdrowia 69.950 pielęgniarek. Dane, którymi dysponowali, obejmowały ponad 18 lat z ich życia, a szczegółowe ankiety przeprowadzano na przestrzeni 2 lat. Ponieważ zaś badanie dotyczyło osób związanych bezpośrednio ze służbą zdrowia, zebrane informacje były bardzo dokładne.

Pozwoliły więc rzeczowo ocenić ryzyko powikłań siedzącego trybu życia.

Okazało się, że ryzyko wystąpienia zatorowości płucnej jest ponad dwa razy wyższe u kobiet, które większość czasu poza pracą spędzają niezbyt aktywnie, głównie siedząc (na przykład oglądając telewizję czy czytając). Ryzyko to było zaś znacznie niższe u tych pań, które po pracy spędzały w pozycji siedzacej najwyżej 10 godzin tygodniowo.

Ryzyko powstania zatorowości płucnej ogólnie nie jest duże, a siedzący tryb życia zwiększa je o odpowiednik siedmiu dodatkowych przypadków rocznie na 10.000 osób — jednak związek został potwierdzony i pozwala na lepszą ocenę ryzyka, jakie wiąże się z zaniechaniem aktywności fizycznej.

Jest to ważne, bo zatorowość płucna zagraża życiu.

Długotrwały brak ruchu podnosi ryzyko tworzenia się zakrzepów w kończynach dolnych. Kiedy część z nich oderwie się od ścian naczyń krwionośnych i zostanie przeniesiona krwioobiegiem do płuc, pojawia się ból w klatce piersiowej i problemy z oddychaniem — często mylone z przypadłościami sercowymi. Leczenie jest głównie farmakologiczne, część ostrych przypadków wymaga jednak interwencji chirurga.

źródło: Eurek Alert

Zobacz również: Jak pozbyć się kataru?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Zła wiadomość dla miłośników surowych kiełków Nowatorski zabieg neurologiczny przeprowadzono w Bydgoszczy