Sen polifazowy jest znacznie bardziej efektywny

Zdjęcie kobiety / Shutterstock

Normalnym, stosowanym powszechnie na całym świecie rytmem dobowym, jest nocny sen i czuwanie w ciągu dnia. Według tego schematu uczymy się, pracujemy, to w dzień otwarte są urzędy i sklepy, organizowane spotkania czy konferencje.

Badania wojskowe wskazują jednak, że 8-godzinny sen w nocy nie jest szczególnie efektywny, jeśli chodzi o utrzymanie koncentracji w ciągu dnia. Znacznie korzystniejszy pod tym względem jest tak zwany sen polifazowy.

Sen polifazowy polega w skrócie na tym, że zamiast jednego, długiego snu, mającego dać nam energię na cały dzień — stosuje się wiele krótkich drzemek w ciągu całej doby. Dzięki temu, że śpimy często ale krótko, nasz mózg dostaje możliwość odpoczywania na bieżąco, bez czekania do wieczora — poprawia to koncentrację i czas reakcji na bodźce.

Prekursorami badań są naukowcy wojskowi.

Tak naprawdę już od dawna sen polifazowy jest w praktyce stosowany wszędzie tam, gdzie aktywność i momenty spokoju pozwalające na wypoczynek, powtarzają się w nieregularnych odstępach czasu. Czyli — w wojsku, wśród marynarzy, w służbach specjalnych.

Naukowcy zatrudniani przez wojsko postanowili więc zbadać, jak zamiana jednego długiego okresu snu na krótkie drzemki wpływa na kondycję psychiczną żołnierzy.

Badania prowadziły, niezależnie od siebie, armie między innymi sił powietrznych USA, Włoch i Kanady, a także NASA. Testowano różne czasy drzemek, od zaledwie 10. minut do nawet 2. godzin. Po pewnym czasie stosowania takiego trybu życia, badano między innymi czas reakcji uczestnika badań na różnego rodzaju bodźce, oraz sprawdzano efektywność i wydajność pracy mózgu.

Rezultat był dość zaskakujący.

Analiza uzyskiwanych wyników porównywana była do grupy kontrolnej, funkcjonującej w trybie dzień-noc. Wyniki wskazywały, że to właśnie sen polifazowy pozwala na lepsze wykorzystanie możliwości naszego mózgu, pozwalając efektywniej funkcjonować w okresach pomiędzy drzemkami.

Nie na razie jednak, jak zmiana rytmu dobowego wpływa na organizm z perspektywy długoterminowej — badania są jednak prowadzone już od dawna, więc być może niedługo uda się to ustalić.

Zobacz również: Jak pozbyć się kataru?

źródło: SuperMemo.com

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Zła wiadomość dla miłośników surowych kiełków Nowatorski zabieg neurologiczny przeprowadzono w Bydgoszczy Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej Czy picie wody obniża ryzyko powstawania cukrzycy? Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka Przepisy nieskuteczne - palarnie nie chronią niepalących Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne zmienia zdanie - nie należy łykać Aspiryny Życie w mieście zwiększa ryzyko chorób psychicznych Odchudzanie jest skuteczniejsze u osób... szczupłych Powstanie rozpuszczalny materiał dentystyczny odbudowujący kość Biurka z bieżnią zyskują coraz większą popularność Chcesz być zdrowy i szczęśliwy na emeryturze? - zacznij planować Korea będzie leczyć uzależnionych od Internetu Kontakt z ojcem decyduje o dorosłym życiu córki