Uwierz w siebie - będziesz zdrowszy

Wszyscy wiemy, że regularnymi ćwiczeniami fizycznymi można bardzo poprawić swoją kondycję. Za nią zaś idzie także poprawa funkcjonowania układu odpornościowego - dzięki czemu mniej chorujemy, a jeśli nawet nam się to zdarzy, szybciej wracamy do pełnego zdrowia.

Zdjęcie kobiety / Shutterstock

CIekawsze jest jednak to, że wystarczy być przekonanym o swojej dobrej kondycji — żeby system immunologiczny działał znacznie sprawniej. Być może więc jego osłabienie jest w części efektem psychosomatycznym.

Doktor David Nieman z Appalachian State University w Północnej Karolinie przeprowadził trzymiesięczną analizę zachowań w okresie jesienno-zimowym. W teście brało udział 1000 dorosłych w wieku poniżej 85 lat — w tym:

  • 60% grupy stanowiły kobiety
  • 40% osób miało od 18 do 39 lat
  • 25% badanych miało 60 lub więcej lat

W czasie testu, uczestnicy notowali ile razy w tygodniu uprawiali ćwiczenia aerobowe (dotleniające organizm) przez minimum 20 minut, w takim tempie, aby się przy tym spocić. Sprawdzono też styl życia wszystkich badanych oraz określono poziom stresu, na jaki są narażeni w codziennym życiu.

Okazało się, że osoby ćwiczące minimum 5 razy w tygodniu przechorowali w ciągu tych trzech miesięcy średnio jedynie 5 dni, podczas gdy niećwiczący — około 9 dni. Potwierdzono więc korzystny wpływ aktywności fizycznej na odporność organizmu.

Pewnym zaskoczeniem jednak może być to, że bardzo lekko przechodzili choroby ochotnicy, którzy najwyżej oceniali swoją kondycję. Ryzyko zachorowań spadało u nich aż o 50%, a nasilenie symptomów choroby było słabsze o 41%.

Warto więc zwłaszcza jesienią zacząć regularnie ćwiczyć. Badacze wyjaśniają, że aktywność fizyczna pobudza pracę układu odpornościowego — jest to jednak efekt czasowy, trwający kilka godzin. Dlatego podstawą są ćwiczenia regularne, nawet, jeśli nie są bardzo zaawansowane.

Zobacz również: Dlaczego warto mierzyć ciśnienie?

Źródło: Medigo.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Zła wiadomość dla miłośników surowych kiełków Nowatorski zabieg neurologiczny przeprowadzono w Bydgoszczy Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej Czy picie wody obniża ryzyko powstawania cukrzycy? Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka Przepisy nieskuteczne - palarnie nie chronią niepalących Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne zmienia zdanie - nie należy łykać Aspiryny Życie w mieście zwiększa ryzyko chorób psychicznych Odchudzanie jest skuteczniejsze u osób... szczupłych Powstanie rozpuszczalny materiał dentystyczny odbudowujący kość Biurka z bieżnią zyskują coraz większą popularność Chcesz być zdrowy i szczęśliwy na emeryturze? - zacznij planować Korea będzie leczyć uzależnionych od Internetu Kontakt z ojcem decyduje o dorosłym życiu córki Sen polifazowy jest znacznie bardziej efektywny Domowe sposoby młodych mam na przyspieszenie porodu Światowy Dzień Krwiodawcy Zielona herbata wspomaga produkcję limfocytów T Rzucić palenie - i nie przytyć Dzieci stają się agresywne kiedy za mało śpią WHO: telefony komórkowe mogą wywoływać raka