Śpij więcej - unikniesz miażdżycy i będziesz dłużej żyć

W wypowiedziach lekarzy i specjalistów zdrowia coraz częściej przewija się temat odpowiedniej ilości i jakości snu. Po całych latach niedoceniania nocnego wypoczynku dowiadujemy się, że ma on kolosalne znaczenie nie tylko dla naszego samopoczucia, ale też zdrowia fizycznego i zachowania dobrej kondycji.

Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago po pięciu latach badań dodali do długiej listy problemów zdrowotnych związanych z niewyspaniem — miażdżycę tętnic wieńcowych.
 

Badanie objęło 495 osób w wieku od 35 do 47 lat. Różnica między obecnymi a prowadzonymi wcześniej testami polegała na tym, że naukowcy nie opierali się tylko na samych ankietach prowadzonych wśród uczestników. Każdy biorący udział w badaniu pacjent dostał specjalną opaskę zakładaną na nadgarstek, dzięki której możliwe stało się bezpośrednie rejestrowanie każdego ruchu ciała podczas snu. Dało to bardzo dokładną charakterystykę indywidualnego rytmu snu noszącej opaskę osoby.

W celu sprawdzenia jaki wpływ ma sen na kondycję naszych tętnic wieńcowych, uczestnikom wykonano dwa badania tomograficzne: pierwsze na początku trwania testów, drugie po upływie pięciu lat. Oceniono w ten sposób początkowy i końcowy stan zwapnienia naczyń krwionośnych.

Wyniki wskazują na bardzo duże znaczenie odpowiedniej ilości snu. Zwapnienie wystąpiło:

  • u 27% osób śpiących w nocy poniżej 5 godzin,
  • u 11% przesypiających od 5 do 7 godzin,
  • u 6% badanych, którzy spali powyżej 7 godzin na dobę.

Sposób, w jaki sen wpływa na naczynia krwionośne, wymaga jeszcze bliższego poznania. Naukowcy uważają jednak, że ma to związek z naturalnym rytmem dobowym organizmu: podczas snu obniża się ciśnienie krwi i spada poziom kortyzolu ("hormonu stresu"), dzięki czemu żyły i tętnice są znacznie mniej obciążone. Kiedy więc dłużej śpimy, mają one czas "odpocząć" i dlatego w dłuższej perspektywie — są po prostu zdrowsze, bardziej elastyczne i sprawniejsze.

źródło: New Scientist

Zobacz również: Dlaczego warto mierzyć ciśnienie?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej Czy picie wody obniża ryzyko powstawania cukrzycy? Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka Przepisy nieskuteczne - palarnie nie chronią niepalących Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne zmienia zdanie - nie należy łykać Aspiryny Życie w mieście zwiększa ryzyko chorób psychicznych Odchudzanie jest skuteczniejsze u osób... szczupłych Powstanie rozpuszczalny materiał dentystyczny odbudowujący kość Biurka z bieżnią zyskują coraz większą popularność Chcesz być zdrowy i szczęśliwy na emeryturze? - zacznij planować Korea będzie leczyć uzależnionych od Internetu Kontakt z ojcem decyduje o dorosłym życiu córki Sen polifazowy jest znacznie bardziej efektywny Domowe sposoby młodych mam na przyspieszenie porodu Światowy Dzień Krwiodawcy Zielona herbata wspomaga produkcję limfocytów T Rzucić palenie - i nie przytyć Dzieci stają się agresywne kiedy za mało śpią Elektroniczne śmieci to coraz większe zagrożenie Chcesz zajść w ciążę? - pij mniej kawy Okulary przeciwmigrenowe - ulga dla chorych