Co zmniejsza ryzyko udaru?

Okazuje się, że tenis i jogging może chronić mężczyzn przed udarem, ale już gra w golfa czy inny lekki sport nie mają takich właściwości. Naukowcy z Columbia University udowodnili, że jedynie sport o dużym stopniu aktywności może zmniejszać ryzyko udaru.

Dlatego jeśli twój mężczyzna nie chce być w grupie podwyższonego ryzyka, musi zacząć uprawiać takie sporty, jak jogging, pływanie czy gra w tenisa, które zmniejszają ryzyko udaru nawet o dwie trzecie. Udar mózgu jest trzecią najczęstszą przyczyną zgonów w Wielkiej Brytanii. Każdego roku 150 tysięcy osób styka się z tym problemem, z czego 67 tysięcy ponosi śmierć w wyniku powikłań poudarowych. Uważa się, że regularne uprawianie sportu skutecznie chroni przed udarem, ponieważ w trakcie ćwiczeń reguluje się ciśnienie krwi oraz poziom tłuszczów korzystnych dla zdrowia. 

A co podwyższa ryzyko udaru? Palenie tytoniu, picie alkoholu i spożywanie zbyt dużych ilości soli. Badania opublikowane w najnowszym wydaniu „Neurology” udowodniły, że wzmożony wysiłek fizyczny skutecznie chroni przed udarem jedynie mężczyzn. Prawidłowość ta, niestety, nie dotyczy kobiet. 

Badaniami objęto 3 298 mieszkańców Nowego Jorku ze średnią wieku 69 lat. Na przestrzeni dziewięciu lat 238 osób miało udar mózgu. Okazało się, że mężczyźni, którzy regularnie uprawiali sporty wysiłkowe takie jak jogging czy pływanie są o 63 proc. mniej narażeni na udar niż ci, którzy w ogóle nie ćwiczyli. W trakcie badań wykazano również, że uprawianie sportów o niskim stopniu wysiłku nie przynosiło żadnych korzyści pod kątem zmniejszenia ryzyka udaru

— Regularny udział w sportach wysiłkowych może mieć decydujący wpływ na zmniejszenie ryzyka udaru mózgu — mówi dr Hoshua Willey z Columbia Univesity. — Większość uczestników badań w ogóle nie miało styczności ze sportem. Ten problem może dotyczyć bardzo wielu ludzi mieszkających w dużych miastach. Znalezienie sposobu na zwiększenie ich aktywności fizycznej, może odgrywać kluczową rolę w zapobieganiu udarom.

Źródło; abcZdrowie.pl

Zobacz również: Dlaczego warto mierzyć ciśnienie?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Zła wiadomość dla miłośników surowych kiełków Nowatorski zabieg neurologiczny przeprowadzono w Bydgoszczy Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej Czy picie wody obniża ryzyko powstawania cukrzycy? Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka Przepisy nieskuteczne - palarnie nie chronią niepalących Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne zmienia zdanie - nie należy łykać Aspiryny Życie w mieście zwiększa ryzyko chorób psychicznych Odchudzanie jest skuteczniejsze u osób... szczupłych Powstanie rozpuszczalny materiał dentystyczny odbudowujący kość Biurka z bieżnią zyskują coraz większą popularność Chcesz być zdrowy i szczęśliwy na emeryturze? - zacznij planować Korea będzie leczyć uzależnionych od Internetu Kontakt z ojcem decyduje o dorosłym życiu córki Sen polifazowy jest znacznie bardziej efektywny Domowe sposoby młodych mam na przyspieszenie porodu Światowy Dzień Krwiodawcy Zielona herbata wspomaga produkcję limfocytów T Rzucić palenie - i nie przytyć Dzieci stają się agresywne kiedy za mało śpią WHO: telefony komórkowe mogą wywoływać raka