Pokonaj stres dla zdrowia

92% Polaków twierdzi, że unikanie stresu skutecznie chroni przed chorobami serca – wynika z badania opinii publicznej przeprowadzonego w ramach programu „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia”. Umiejętność rozpoznawania stresujących sytuacji i radzenia sobie ze stresem ogranicza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Stres sam w sobie nie jest zły. Jest naturalną reakcją organizmu, niezbędną do przetrwania. Niewielkie uczucie napięcia powoduje pobudzenie, ożywienie i aktywność umysłową. Jeśli jednak stres jest zbyt intensywny, musimy go rozładować.

- Objadanie się, palenie papierosów czy nadużywanie alkoholu to niektóre z niewłaściwych sposobów radzenia sobie ze stresem. Złe nawyki zdrowotne wpływają niekorzystnie na nasze zdrowie, między innymi zwiększając stężenie cholesterolu we krwi, podnosząc ciśnienie tętnicze krwi, co w konsekwencji może prowadzić do rozwoju poważnych schorzeń układu krążenia – twierdzi doc. Tomasz Hryniewiecki, kardiolog, ekspert programu „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia.

Opanuj stres krok po kroku 

 Pod wpływem stresu, organizm produkuje kortykotropinę, hormon, który pobudza nadnercza i powoduje, że produkują one glikokortykoidy – naturalne steroidy zwiększające wydolność organizmu. Dzięki nim w sytuacji zagrożenia jesteśmy gotowi do podjęcia odpowiednich działań. Jeśli na stres narażeni jesteśmy zbyt długo, zamiast większej mobilizacji odczuwamy zmęczenie i niemożność podjęcia jakiegokolwiek działania. Żeby stres nad nami nie zapanował  i nie rujnował naszego zdrowia, zastosujmy  prostą metodę 3 kroków.

Krok 1 – Stresu nie unikniesz – zaakceptuj to.

Sytuacje stresujące spotykają nas każdego dnia. Nie jesteśmy w stanie ich wyeliminować. Jeśli zdamy sobie z tego sprawę, będzie nam łatwiej nauczyć się  kontrolować stres. 

Krok 2 – Rozpoznaj stresującą sytuację.

Musimy zidentyfikować sytuacje, w których nie radzimy sobie ze stresem. Odczuwamy napięcie psychiczne, ale również organizm daje nam czytelne sygnały, że stres jest zbyt intensywny: pojawia się suchość w ustach, ból głowy, zaburzenia przewodu pokarmowego (np. biegunka) pocą się dłonie, zaciskamy pięści i zęby.

Reakcja na stres  zależy od wielu czynników, (np. od temperamentu), u każdego przebiega inaczej.  Warto zaobserwować, jak nasz organizm reaguje na różne stresujące sytuacje aby w przyszłości stać się bardziej odpornym na stres.

Zobacz również: 10 urodowych trików, które musisz znać

Krok 3 – Naucz się radzić sobie ze stresem.

Nie ma uniwersalnej metody opanowania napięcia emocjonalnego. Oto kilka rad, które pomogą Ci w codziennym radzeniu sobie z tym uczuciem: Boimy się tego, co nieznane. Staraj się wyobrazić sobie wszystkie warianty sytuacji, jaka może Cię spotkać i przygotuj się na nią; wówczas nic Cię nie zaskoczy i  zaoszczędzisz sobie niepotrzebnych nerwów. 

Myśl pozytywnie i racjonalnie. Analizuj stresujące sytuacje, które już się wydarzyły. Pamiętaj, każdy problem to nowa lekcja. Pomyśl, że jesteś gotowy na to, aby sprostać czekającym Cię zadaniom. Dzięki takiemu zachowaniu będziesz eliminował brak pewności siebie, która często jest odpowiedzialna za stres.
 
Ćwicz. Wysiłek fizyczny pomaga eliminować niektóre objawy stresu, np. napięcie mięśni. Dzięki aktywności fizycznej dotleniasz mózg, twój organizm jest zrelaksowany, dobrze śpisz. Spróbuj także relaksujących ćwiczeń, takich jak joga czy medytacja.

Poprawne oddychanie to relaks dla organizmu. Zacznij od prostego ćwiczenia typu „10 głębokich i długich uspokajających oddechów”. 

Jedz produkty zawierające magnez (np. czekoladę, otręby, kaszę gryczaną) oraz witaminę B6 (wątróbka, ryby, jajka). Prawidłowe odżywianie pomaga opanować stres.

Pielęgnuj więzi rodzinne i przyjaźnie. Świadomość, że nie jesteśmy sami, mamy oparcie w bliskich, sprawia, że łatwiej radzimy sobie z kłopotami.

Śmiej się jak najwięcej. To doskonała forma rozładowywania emocji. Jeśli problem Cię przerasta – nie wstydź się – poszukaj pomocy u specjalisty: psychologa lub psychoterapeuty.

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia” jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Program realizuje misję firmy, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych, uczy pacjentów mówić kompleksowo o swoich problemach zdrowotnych.

Źródło: onboard.pl

Zobacz także:

 

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Zła wiadomość dla miłośników surowych kiełków Nowatorski zabieg neurologiczny przeprowadzono w Bydgoszczy Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej Czy picie wody obniża ryzyko powstawania cukrzycy? Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka Przepisy nieskuteczne - palarnie nie chronią niepalących Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne zmienia zdanie - nie należy łykać Aspiryny Życie w mieście zwiększa ryzyko chorób psychicznych Odchudzanie jest skuteczniejsze u osób... szczupłych Powstanie rozpuszczalny materiał dentystyczny odbudowujący kość Biurka z bieżnią zyskują coraz większą popularność Chcesz być zdrowy i szczęśliwy na emeryturze? - zacznij planować Korea będzie leczyć uzależnionych od Internetu Kontakt z ojcem decyduje o dorosłym życiu córki Sen polifazowy jest znacznie bardziej efektywny Domowe sposoby młodych mam na przyspieszenie porodu Światowy Dzień Krwiodawcy Zielona herbata wspomaga produkcję limfocytów T Rzucić palenie - i nie przytyć Dzieci stają się agresywne kiedy za mało śpią WHO: telefony komórkowe mogą wywoływać raka