Nie wysypiasz się? Jesteś bardziej narażony na infekcję!

Naukowcy kolejny raz dowiedli, że ilość i jakoś naszego snu, ma wpływ nie tylko na ogólne samopoczucie w ciągu dnia, ale przede wszystkim oddziałuje na nasze zdrowie.

 Zdjęcie kobiety  / Shutterstock

Zdjęcie kobiety / Shutterstock

Badano wpływ snu na odporność

Zespół naukowców z UC San Francisco oraz Uniwersytetu Pittsburgh Medical Center w USA ustalił, że istnieje związek pomiędzy brakiem snu, a przeziębieniem. Przeprowadzone przez nich badania pokazały, że osoby, które spały krócej niż 6 godzin były o cztery razy bardziej narażone na przeziębienie, niż te, które spały po 7 lub więcej godzin.

Badanie trwało dwa miesiące i przeprowadzono je wśród 164 dorosłych osób. Naukowcy rozpoczęli od przeprowadzenia wywiadu i poprosili badanych o wypełnienie kwestionariusza, aby ustalić jak wygląda ich tryb życia oraz jaki mają temperament, czy są podatni na stres i czy przyjmują jakieś używki.

W ciągu siedmiu kolejnych nocy, za pomocą specjalnego czujnika przypominającego zegarek, mierzono jakość i czas trwania snu. Następnie uczestnikom badania zaaplikowano krople do nosa, które zawierały wirusa i monitorowano ich, kontrolując codziennie, jak ten wirus się rozwija. Okazało się, że u uczestników, którzy spali mniej niż sześć godzin, zachorowalność była 4,2 razy częstsza, a uczestnicy którzy spali mniej niż 5 godzin, chorowali o 4,5 razy częściej od tych, którzy poświęcili na sen od 7 do 9 godzin. Arie Prather, główny autor analiz, powiedział w komunikacie prasowym, że na wyniki badań nie miały wpływu czynniki takie jak wiek, rasa, poziom stresu, wykształcenie czy zażywane używki.

Co ustalono?

Niedobór snu doprowadza do spadku wydolności układu immunologicznego. Osoby, które śpią krótko odznaczają się mniejszym stężeniem limfocytów T w organizmie, które są odpowiedzialne za odporność i walkę z infekcjami. Dlatego tak istotne jest, aby podczas walki z przeziębieniem lub grypą dobrze się wysypiać. Często jednak objawy towarzyszące chorobom zaburzają spokojny sen, a to opóźnia powrót do zdrowia. Optymalna ilość snu dla osoby dorosłej to 7–9 godzin. Eksperci zaznaczają, że zarówno zbyt krótki, jak i za długi sen niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie i polecają, by przyzwyczaić organizm do 8 godzin snu dziennie.

Zobacz również: Najczęstsze problemy zdrowotne kobiet w ciąży

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Lifestyle:

Masz problemy ze snem? Przeprowadź się nad morze Młodzieńcza miłość gwarancją zdrowia na starość Eksperci alarmują: współczesny model rodzicielstwa niebezpieczny dla rozwoju dziecka Słuchanie ulubionej muzyki przyspiesza regenerację organizmu po operacji Sprawdzanie służbowej poczty po godzinach szkodzi zdrowiu! Stworzono olej, który może być stosowany aż 80 razy Pikantne jedzenie przedłuża życie? Niebezpieczny upał – chroń głowę przed słońcem Owoce i warzywa są coraz słodsze, a przez to mniej zdrowe Czy wiesz, co możesz złapać na plaży? Napoje light mają mniej kalorii, ale nie są zdrowsze Medytacja to wymierne korzyści zdrowotne Czy kary za brak szczepień są zgodne z prawem? Siedzący tryb życia podnosi ryzyko zatorowości płucnej Czy picie wody obniża ryzyko powstawania cukrzycy? Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka Przepisy nieskuteczne - palarnie nie chronią niepalących Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne zmienia zdanie - nie należy łykać Aspiryny Życie w mieście zwiększa ryzyko chorób psychicznych Odchudzanie jest skuteczniejsze u osób... szczupłych Powstanie rozpuszczalny materiał dentystyczny odbudowujący kość Biurka z bieżnią zyskują coraz większą popularność Chcesz być zdrowy i szczęśliwy na emeryturze? - zacznij planować Korea będzie leczyć uzależnionych od Internetu