abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Chirurgia bariatryczna skuteczna u 60% pacjentów

Chirurgiczne leczenie nadwagi, czyli tak zwana chirurgia bariatryczna, jest najbardziej skuteczną metodą leczenia skrajnej otyłości. Oprócz spadku masy ciała, u pacjentów dochodzi do poprawy jakości życia i ustąpienia lub znacznego złagodzenia przebiegu chorób towarzyszących nadmiernej wadze.

Jak wykazały badania, chirurgia bariatryczna jest również skuteczna długoterminowo. Jest tak również u tych pacjentów, którzy przed zabiegami przez wiele lat stosowali - bezskutecznie - diety i inne sposoby zmniejszenia masy ciała.

Wyniki badań opublikowanych w Journal of American Dietetic Association wskazują, że operacyjne leczenie otyłości może być skuteczniejsze długoterminowo u tych pacjentów, którzy wcześniej nie wykazywali, lub tylko w niewielkim stopniu, problemów z zaburzeniami łaknienia.

Testy oparto o grupę 141 pacjentów (w tym 10 mężczyzn). Średnia wieku wynosiła 40 lat. Na początku badania, średnia waga była równa 274 kg, a średnia wskaźnika masy ciała (BMI) - 46.

Do zabiegów chirurgii bariatrycznej zakwalifikowano pacjentów, którzy:

  • mieli wzkaźnik BMI wyższy niż 40,
  • mieli wskaźnik BMI wyższy od 35, a jednocześnie występują u nich dodatkowe choroby związane z otyłością (cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, zespół obturacyjnego bezdechu sennego, ciężka choroba zwyrodnieniowa stawów).

U wszystkich zakwalifikowanych do badania osób wykonano w latach 1997 i 2002 tak zwany bypass żołądka - w wyniku zabiegu rozmiar tego organu jest ograniczany do niewielkiego woreczka, dzięki czemu w naturalny sposób zmniejszają się też ilości przyjmowanego pożywienia.

Pod koniec okresu obserwacji efektów leczenia, stwierdzono, że:

  • Pięćdziesięciu trzech pacjentów (67%) miało BMI poniżej 40,
  • 16 (20%) przesunęło się z kategorii otyłości do nadwagi,
  • jedna z kobiet osiągnęła normalny BMI, (pacjentka miała poniżej 25 lat),
  • średnie dzienne spożycie kalorii spadło z 2.355 na początku badania do 1680 dla 80 uczestników, którzy ukończyli badanie.
  • Młodsze kobiety częściej podejmowały działania w celu utrzymania skutecznego odchudzania.

Niestety jednak, niemal połowa pacjentów nadal wykazywała zaburzenia odżywiania - między innymi nieodpartą skłonność do podjadania w nocy. Prowadzący badania Maaike Kruseman, profesor żywienia i dietetyki na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Szwajcarii, wskazuje więc konieczność zapewnienia osobom po chirurgicznym leczeniu otyłości - stałego nadzoru i jak najszybszego korygowania powracających nawyków żywieniowych.

źródło: medicinenet.com

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.