abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Ciemne alkohole wywołują gorszego kaca!

Zbliżają się święta i sylwester, pijemy wówczas alkohol i następnego dnia zazwyczaj cierpimy z powodu okropnego kaca. Jeśli należymy do tych osób, którym zdarza się przesadzić z ilością wypitych procentów, powinniśmy się trzymać trunków o jasnym zabarwieniu, albowiem, jak twierdzą naukowcy, wywołują one lżejszego kaca…

Ciemne alkohole, takie jak burbon, zawierają więcej toksycznych właściwości, które powodują gorszego kaca, niżeli te jasne, jak na przykład czysta wódka, a zatem wypicie burbona spowoduje gorszego kaca niż wódka.

Dzieje się tak, bowiem materiały (ziarna, drewniane beczki) użyte w procesie fermentacji, wytwarzają niewielkie ilości toksycznych produktów ubocznych zwanych kongenerami. Te złożone cząsteczki organiczne zawierają aceton, olej fuzlowy i garbniki, a ich największa ilość występuje w ciemnych trunkach. Burbon zawiera 37 razy więcej kongenerów niż czysta wódka.

Damaris J. Rohsenow z Brown University, USA, zaznacza, iż bardzo ważne jest, by ludzie zdawali sobie sprawę z tego, iż kac obniża nasze zdolności myślenia, wykonywania zadań, refleks, czujność oraz umiejętność podejmowania szybkich i trafnych decyzji.

Zespół naukowy pod kierownictwem Rohsenow sugeruje, iż czerwone wino może wywołać gorszego kaca niż białe jako, że zawiera ono więcej toksycznych kongenerów, choć podkreśla, iż badanie skupiło się głównie na porównaniu efektu picia burbona i wódki.

Badanie zostało przeprowadzone na 95 zdrowych ochotnikach obu płci w wieku między 21. a 33. rokiem życia. Uczestnicy nie byli wcześniej leczeni na jakiekolwiek problemy o podłożu alkoholowym ani nie cierpieli na zaburzenia snu.

Na potrzeby doświadczenia poproszono ich o spożycie czystej wódki lub burbona, a następnej nocy podano im napój placebo bez zawartości kofeiny czy alkoholu. Badacze stale dokonywali pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu wśród uczestników do momentu, gdy odczyty wyraźnie wskazywały na stan upojenia.

Następnego dnia ochotnicy zostali poproszeni o ocenę siły swojego kaca – określając go jako niewielki lub żaden bądź obezwładniający. Wykonano dodatkowo testy diagnozy neuropsychologicznej, by ewaluować czujność, prędkość  reakcji oraz umiejętność koncentracji podczas kaca. Wyniki wykazały, iż picie uszkadza wyżej wymienione zdolności.

Co więcej, większe stężenie kongenerów zdawało się wzmagać intensywność odczuwanego kaca, albowiem uczestnicy konsumujący burbon mieli gorszy ból głowy od tych, co pili wódkę.

Jak uniknąć kaca?
— Pij powoli i na pełny żołądek.
— Pij dużo wody.
— Pij z umiarem.

Źródło: abcZdrowie.pl

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.