abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Ilość i rodzaj pitego alkoholu zależy od... znajomych

Picie zbyt dużych ilości alkoholu jest silnie skorelowane z utrzymywaniem znajomości z innymi osobami o podobnych skłonnościach. Do takiego wniosku doszli naukowcy szukający społecznych przyczyn różnych chorób. Podczas badań sprawdzono informacje o ilości i rodzaju pitego alkoholu, pochodzące zarówno od uczestników, jak i od ich znajomych.

Okazuje się, że jeśli jesteśmy bezpośrednio związani z alkoholikiem - jest to na przykład ktoś z najbliższej rodziny - ryzyko, że będziemy nadużywać napojów wyskokowych jest wyższe aż o 50%. Ale nawet zwykli znajomi spożywający dużo drinków mogą być pod tym względem niebezpieczni - podnoszą ryzyko o 36%.

Zgodnie z wynikami badań:

  • 55% dorosłych (z czego 48% to kobiety, 52% mężczyźni) przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca wypili co najmniej jednego drinka;
  • osoby pijące mają tendencję do nawiązywania i utrzymywania relacji społecznych z innymi lubiącymi alkohol ludźmi;
  • niepijący z kolei wolą zdecydowanie kontakty z innymi nie przepadającymi za drinkami osobami;
  • co ciekawe, zwyczaje "alkoholowe" sąsiadów i współpracowników mają podobny wpływ na spożywanie przez badanych alkoholu, co przyzwyczajenia rodziny i przyjaciół.

Jak podsumował doktor Nicholas Christakis, profesor medycyny na Harvard University: "odkryliśmy, że tryb życia przyjaciół i innych powiązanych z nami społecznie osób ma na nasze zdrowie równie istotny wpływ, co historia rodziny i predyspozycje genetyczne".

Badacze uważają, że ta wiedza może mieć istotne znaczenie kliniczne. Skoro bowiem z taką łatwością przejmujemy od swojego otoczenia złe nawyki, takie jak picie nadmiernych ilości alkoholu - to dotyczyć to będzie również pozytywnych przyzwyczajeń. To zaś można wykorzystać do budowania takich sieci znajomości, aby pacjent miał stały kontakt z dobrymi dla jego zdrowia zwyczajami i trybem życia.

Pomoże to także skuteczniiej leczyć alkoholików. Skoro wiadomo już, że brak sukcesów terapeutycznych może zależeć od środowiska, w którym żyje pacjent - nie tylko najbliższego, ale również jeśli chodzi o pracę czy dalsze kontakty - jest szansa na usunięcie przyczyn i zastosowanie znacznie bardziej efektywnych środków.

źródło: Annals of Internal Medicine

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.