abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Jaki związek ma hamburger z ADHD?

Czy jedną z przyczyn coraz częstszego występowania ADHD może być niekorzystna zmiana diety przeciętnego dziecka? Okazuje się, że tak. Choć uważa się powszechnie, że sposób odżywiania odpowiada co najwyżej za tuszę, od dawna już lekarze wskazują, że za wiele innych problemów - również.

Australijscy naukowcy wykazali niedawno wpływ nieracjonalnej diety na występowanie zaburzeń psychoruchowych, w tym także właśnie ADHD.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej połączonej z deficytem uwagi i problemami z koncentracją, w ostatnich latach staje się niemal problemem społecznym. Diagnozuje się go coraz częściej, a nauczyciele w szkołach powoli przyzwyczajają się do tego, że niegrzeczny uczeń, którego nie daje się uspokoić, cierpi właśnie na to zaburzenie. Oczywiście, nie zawsze jest to prawda - ale coraz częściej tak właśnie jest.

Czy ten problem może mieć związek ze zmianą nawyków żywieniowych w ostatnich latach?

Naukowcy z Telethon Institute for Child Health w Australii przeanalizowali skład diety 1800 czternastolatków - i doszli do wniosku, że dieta jest jednym z istotnych czynników ryzyka wystąpienia ADHD. Nastolatki spożywające głównie potrawy tłuste, słodkie, z dużą ilością soli - miały aż dwukrotnie częściej diagnozowaną tą przypadłość niż młodzież, której dieta była lepiej zbilansowana i różnorodna.

Obecnie mówi się o modelu zachodniej diety, która składa się w dużym stopniu z pokarmów bogatych w niezdrowe tłuszcze (jak tłuszcze typu trans powstające m.in. w procesach smażenia), czerwone i przetworzone mięso, sól i słodycze. Jest ona bardzo kaloryczna, a przy tym uboga w witaminy i składniki odżywcze niezbędne dla prawidłowego rozwoju. Takie odżywianie jest więc szczególnie niezdrowe dla dzieci, które przecież dopiero rosną i potrzebują dobrze zbilansowanych posiłków.

W tym właśnie badacze upatrują powodów wpływu sposobu żywienia na ADHD. Jak mówi prowadząca badania dr Oddy:

Możliwe jest, że taka niezdrowa dieta nie dostarcza dzieciom odpowiedniej ilości mikroelementów, od których zależy optymalne funkcjonowanie mózgu, zwłaszcza jeśli chodzi o koncentrację i uwagę. Może ona również zawierać zwiększone ilości barwników, substancji zapachowych i dodatków, które wcześniej powiązano z wyższym ryzykiem objawów ADHD.

Zwiększone ryzyko może też wiązać się z niekorzystnymi proporcjami przyjmowanych tłuszczów, zwłaszcza niedoborem kwasów omega-3, zapewniających prawidłową czynność mózgu i zdrowie psychiczne.

Niezależnie jednak od tego, jaki czynnik wywołuje tak drastyczny wzrost ryzyka - wyniki badań powinny być dla rodziców skuteczną motywacją do zwrócenia większej uwagi na dietę ich dzieci.

źródło: PAP / Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.