abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Kofeina

jajeczkowanie jajowody kawa kofeina mocna kawa niepłodność Nowinki płodność Lifestyle Raporty - poniedziałek, 30 maj, 2011 - 19:00 - 0 komentarzy

Kobiety, które planują ciążę, powinny pić zdecydowanie mniej kawy niż wcześniej. Do takich przynajmniej wniosków doszedł profesor Sean Ward z University of Nevada School of Medicine badając wpływ kofeiny na procesy biologiczne niezbędne do posiadania dziecka.

Kofeina ma według niego niekorzystny wpływ zwłaszcza na transport komórek jajowych w jajowodach, co niestety przekłada się na zmniejszoną płodność pań, lubiących pić kawę. Dlaczego tak się dzieje?

  • poniedziałek, 9 maj, 2011 - 14:00 0 komentarzy

    Tętniaki są patologicznymi rozszerzeniami tętnic, doprowadzających do tkanek bogatą w tlen krew z serca. Najbardziej niebezpieczne są te, które powstają w obrębie aorty brzusznej lub wewnątrz czaszki, na tętnicach mózgowych. W przypadku ich pęknięcia trzeba działać błyskawicznie.

    Kierowany przez Monique H.M. Vlak zespół naukowców z uniwersytetu w Utrechcie badał, jakie czynniki mogą wyzwalać pęknięcie umiejscowionego wewnątrz czaszki tętniaka. Wiadomo już było, że sprzyja temu nadciśnienie - ale co jeszcze?

    czytaj dalej »
  • czwartek, 5 maj, 2011 - 11:00 0 komentarzy

    Dlaczego jedni ludzie nie mogą patrzeć na kawę, a inni nie wyobrażają sobie bez niej życia? Wydawać się może, że jest to po prostu nasze prywatne wyczucie smaku i być może w jakimś stopniu przyzwyczajenia nabyte we wcześniejszych latach życia. Naukowcy twierdzą jednak, że nie tylko.

    Dwa fragmenty naszego DNA wydają się odpowiadać za nasze zainteresowanie kawą. Wynika to z faktu, iż kontrolują one metabolizm kofeiny - a to właśnie ona, jak wszyscy wiemy, jest głównym "obiektem pożądania" miłośników małej czarnej.

    czytaj dalej »
  • czwartek, 17 luty, 2011 - 10:00 0 komentarzy

    Napoje energetyczne od dłuższego czasu stają się coraz bardziej popularne. Także wśród osób młodych, uprawiających sporty - albo na przykład szukających sposobu na to, żeby dłużej i efektywniej się uczyć. Energy drinków pije się więc coraz więcej. Naukowcy ostrzegają jednak, że nie jest to dobre wyjście.

    Zwłaszcza wśród osób młodych, gdzie takie napoje są najbardziej popularne, widać już wyraźnie negatywne skutki ich nadużywania. Oczywiście, mowa o skutkach zdrowotnych...

    czytaj dalej »
  • piątek, 4 luty, 2011 - 13:20 0 komentarzy

    Kawa jest jedną z najbardziej popularnych używek świata. Pijemy ją praktycznie codziennie - kiedy chcemy się rozbudzić, skupić na jakimś zadaniu, gdy jesteśmy poddenerwowani i zestresowani. Jak się jednak okazuje, może to nie być najlepszy pomysł...

    Naukowcy udowodnili, że w stanie stresu, kofeina zawarta w kawie ma diametralnie różne działanie  w zależności od tego, czy pije ją kobieta, czy mężczyzna.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 17 styczeń, 2011 - 10:00 0 komentarzy

    Filiżanka kawy na śniadanie zamiast soku? Brzmi prawie jak herezja dietetyczna - okazuje się jednak, że czasami może to być bardzo korzystna zamiana. Kawa, jak wiadomo już od kilku lat, zmniejsza bowiem ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Dotąd jednak tajemnicą było, dlaczego tak się dzieje.

    Niedawno dopiero przeprowadzone badania dały odpowiedź na to pytanie. Najwyraźniej to nie sama kawa, a specyficzne białko odpowiada za zaobserwowaną już dawno ochronę.

    czytaj dalej »
  • piątek, 11 grudzień, 2009 - 12:41 0 komentarzy

    Wypicie paru filiżanek kawy po kilku głębszych, nie pomoże ci wytrzeźwieć na tyle, byś był w stanie siąść za kierownicę, twierdzi nowe badanie.

    Jak wykazały badania, alkohol może zmniejszać działanie kofeiny, ale kofeina nie zmniejsza zaburzeń w podejmowaniu decyzji, wywołanych przez alkohol.

    Informacje te są szczególnie istotne dla młodych ludzi, którym proponowane są napoje o wysokiej liczbie oktanowej, z kombinacją alkoholu i kofeiny.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 24 sierpień, 2009 - 13:20 0 komentarzy

    Do tej pory uważano, że kofeina pomaga łagodzić bóle głowy. Przyjmowana jednak w zbyt dużej dawce może jednak je powodować. Taki wniosek przyniosły badania 50 483 osób uczestniczących w Nord-Trondelag Health Survey (HUNT 2) w latach 1995–1997 w Norwegii, których wyniki zostały opublikowane w „Journal of Headache Pain”.

    Osoby, które piły duże ilości napojów z kofeiną każdego dnia, cierpiały 18% razy częściej na niemigrenowe bóle głowy. Wysoka konsumpcja kofeiny została określona na poziomie 500 mg kofeiny dziennie, tj. około 5 filiżanek kawy. Niska – 125 mg kofeiny na dzień. Naukowcy odkryli także, że niska konsumpcja kofeiny jest związana ze wzrostem chronicznych bólów głowy (definiowane jako ból głowy przynajmniej 14 razy w ciągu miesiąca).

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 6 lipiec, 2009 - 11:36 0 komentarzy

    Najnowsze badania wykazały, że trzy duże filiżanki kawy dziennie mogą opóźnić postęp choroby Alzheimera, a nawet spowodować częściowy jej regres. Codzienna dawka kofeiny tłumi destrukcyjne procesy zachodzące w mózgu, które są przyczyną utraty pamięci. Mimo że picie kawy już wcześniej zostało powiązane z obniżeniem ryzyka rozwoju choroby Alzheimera, to ostatnie badania po raz pierwszy wykazały, że kofeina może skutecznie walczyć z tą chorobą.

    Główną przyczyną choroby Alzheimera jest gromadzenie się w tkance mózgowej złogów białka o nazwie beta-amyloid, tworzących tzw. płytki starcze, które są odpowiedzialne za demencję. W przeprowadzonych badaniach na myszach mających zwierzęcy odpowiednik tej choroby wykazano, że tym, którym podawano codziennie dawki kofeiny, poziom beta-amyloidu w mózgu zmniejszył się o 50%. To z kolei przełożyło się na poprawę ich zdolności mentalnych.

    czytaj dalej »

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Bądź z nami w kontakcie

Nasi partnerzy

http://ciazabezalkoholu.pl www.krwinka.org http://fundacjaiskierka.pl http://www.zdro-vita.pl
http://www.wyhamujwpore.pl http://www.spelnionemarzenia.waw.pl

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.