abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Wino

alkohol fakty i mity piwo prawda o alkoholu wino wódka Lifestyle Raporty - czwartek, 12 maj, 2011 - 17:00 - 0 komentarzy

Na temat skutków picia alkoholu wiemy już dość dużo. Nadal jednak funkcjonują w społeczeństwie różne nie sprawdzone, obiegowe opinie dotyczące jego picia - na przykład sugerujące, że regularne picie niewielkich ilości wina działa korzystnie na układ krwionośny. Ile w tym prawdy?

Postanowili to sprawdzić naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obiegowe teorie dotyczące wpływu alkoholu na serce czy ciśnienie tętnicze poddane zostały szczegółowej analizie.

  • poniedziałek, 25 styczeń, 2010 - 17:26 0 komentarzy

    Codzienny kieliszek słabego wina może obniżyć ryzyko niektórych nowotworów. Według World Cancer Research Fund (WCRF) osoby, które piją wino z niższym niż zwykle poziomem alkoholu, tzn. plasującym się na 10%, mogą odnieść z tego korzyści zdrowotne.

    Ekspert w branży alkoholowej twierdzi, iż coraz więcej konsumentów w Wielkiej Brytanii pyta o lekkie wina.

    Wnioski oparto na danych z raportu z 2007, który szukał dowodów na związek między spożyciem alkoholu a rakiem. Według niego mężczyźni nie powinni pić więcej niż dwa drinki, a kobiety więcej niż jeden.

    czytaj dalej »
  • środa, 21 październik, 2009 - 15:47 0 komentarzy

    Według najnowszych badań, lampka białego wina może niszczyć zęby bardziej niż czerwonego, a szczotkowanie tylko pogarsza sprawę. Szczepy winogron użyte przy produkcji białego wina niszczą szliwo znacznie szybciej, sprawiając, że zęby stają się bardziej wrażliwe na ciepło i zimno. 

    Uszkodzenia zębów powodowane przez kwas znajdujący się w białym winie mogą także przyczynić się do szybszej próchnicy. Badania opublikowane w najnowszym wydaniu „Nutrition Research” są dość zaskakujące dla koneserów win. Do tej pory uważano bowiem, że to czerwone wino jest bardziej szkodliwe dla zębów ze względu na osad, jaki po nim zostaje. 

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 31 sierpień, 2009 - 15:17 0 komentarzy

    Picie lampki wina dziennie może zwiększyć ryzyko pojawienia się migotania przedsionków – donoszą najnowsze badania. Mimo że lekarze rekomendują lampkę wina dziennie jako dobrą dla zdrowia, to ostatnie badania wykazały, że może to prowadzić do nieregularnego i szybszego bicia serca.

    Badaniami zostało objętych prawie 9000 osób z Wielkiej Brytanii, Skandynawii i USA, które w ciągu tygodnia wypijały około dziesięciu różnego rodzaju drinków (o stężeniu alkoholu takim samym jak w winie). Okazało się, że były one o 80 proc. bardziej narażone na  migotanie przedsionków niż osoby pijące w ciągu tygodnia zdecydowanie mniej alkoholu. W trakcie badań u 353 pacjentów pojawił się problem migotania przedsionków.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 17 sierpień, 2009 - 18:45 0 komentarzy

    Kieliszek wina dziennie zmniejsza ryzyko problemów skórnych u dwóch trzecich kobiet przechodzących radioterapię z powodu raka piersi. Taki wniosek wysnuli na podstawie swoich badań naukowcy z Włoch.

    Reakcje skórne to jeden z typowych efektów ubocznych towarzyszących radioterapii i chociaż leki mogą zapobiegać tego rodzaju komplikacjom, zazwyczaj są drogie i wywołują kolejne efekty uboczne.

    W niektórych wypadkach leki stosowane do leczenia ubocznych efektów radioterapii mogą wręcz chronić komórki rakowe – wynika z relacji American Society for Radiation Oncology.

    czytaj dalej »
  • wtorek, 23 czerwiec, 2009 - 16:00 0 komentarzy

    Długoletnie badania prowadzone na grupie ponad 25 tysiecy ludzi pokazały, że codzienne spożycie alkoholu w ilości odpowiedającej jednemu kieliszkowi wina trzykrotnie zmniejsza ryzyko kamicy żółciowej.
    Choroba pojawia się, gdy z wydzieliny żółciowej wytrącają się kamienie żółciowe, czyli złogi cholesterolu. Zalegają one w drogach żółciowych organizmu (w pęcherzu lub przewodach żółciowych). Dolegliwość może być bardzo bolesna i czasami wymaga operayjnego usunięcia pęcherzyka żółciowego. Kamica dotyka około co dziesiątą osobę i może być wynikiem infekcji, genów lub nadiamu cholesterolu.  

    czytaj dalej »
  • czwartek, 18 czerwiec, 2009 - 19:45 0 komentarzy

    Jeżeli ktoś jeszcze nie wierzy, że alkohol naprawdę szybko uderza do głowy, powinien zapoznać się z wynikami badań przeprowadzonych w Szpitalu Uniwersytetu Heidelberg w Niemczech. Wykazano w nich, że już w 6 minut po spożyciu alkoholu można zaobserwować zmiany w tkankach mózgu. Przy umiarkowanych ilościach spożytego alkoholu są to zmiany całkowicie odwracalne. Niemniej jednak badania odbierają jakiekolwiek argumenty tym, którzy próbują zasiąść za kółkiem po wypiciu alkoholu. Eksperyment polegał na podaniu przez słomkę grupie ochotników dawki alkoholu odpowiadającej 3 piwom lub 2 kieliszkom wina. Pacjenci pili alkohol, leżąc w aparacie do tomografii mózgu.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 25 maj, 2009 - 17:05 0 komentarzy

    Raport na temat picia alkoholu przez Anglików ujawnia niepokojące dane, które mogą w niedługim czasie znaleźć odzwierciedlenie w statystykach chorób. Ocenia się, że co czwarty dorosły Anglik (czyli ok. 10 milionów osób) nadużywa alkoholu do tego stopnia, że grozi to realną utratą zdrowia. Liczba przyjęć do szpitala z powodu chorób spowodowanych nadmiernym piciem wzrosła w ciągu ostatnich 5 lat o 70%. Może to oznaczać, że Wielką Brytanię czeka poważny kryzys zdrowotny.

    czytaj dalej »
  • piątek, 8 maj, 2009 - 15:19 0 komentarzy

    Picie pół lampki wina dziennie może zwiększyć oczekiwaną długość życia o 5 lat 
– przynajmniej u mężczyzn. Tak sugerują badania opublikowane w Journal of Epidemiology and Community Health. Autorzy holenderscy rozpoczęli badania na grupie losowo wybranych 1373 mężczyzn w wieku 50 lat w roku 1960. Badania trwały do 2000 roku.

    czytaj dalej »
  • czwartek, 30 kwiecień, 2009 - 11:38 0 komentarzy

    Niewiele osób, nawet spośród odchudzających się, wie, że alkohol to prawdziwa bomba kaloryczna. Brytyjscy lekarze – w ramach prowadzonej na Wyspach od kilku miesięcy kampanii „Poznaj swoje ograniczenia” – policzyli, że kobieta, która kilka razy w tygodniu pije wino, co miesiąc dostarcza swojemu organizmowi aż 2000 dodatkowych kalorii.

    czytaj dalej »

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Bądź z nami w kontakcie

Nasi partnerzy

http://ciazabezalkoholu.pl www.krwinka.org http://fundacjaiskierka.pl http://www.zdro-vita.pl
http://www.wyhamujwpore.pl http://www.spelnionemarzenia.waw.pl

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.