abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:
niedobór witaminy D Nowinki profilaktyka zdrowotna promienie słoneczne witamina D Lifestyle - wtorek, 1 marzec, 2011 - 13:30 - 0 komentarzy

Rola witaminy D w organizmie jest bardzo duża. Nie tylko zależy od niej gospodarka wapniowa, a więc stan naszych kości i zębów, ale daje nam też ochronę przed alergiami, chorobami serca, a nawet częścią chorób nowotworowych. O ile rzecz jasna mamy jej odpowiednio dużo.

Najskuteczniejszym sposobem uzyskiwania odpowiedniego stężenia witaminy D w organizmie jest wystawianie skóry na słońce. Często jednak nie jest to możliwe - dlatego powstał ciekawy projekt dostarczenia nam jej w... chlebie.

  • wtorek, 1 luty, 2011 - 11:20 0 komentarzy

    Od pewnego już czasu wiadomo, że choroby układu oddechowego przyjmują znacznie cięższą postać u osób, które cierpią na niedobory witaminy D. Nie wiadomo jednak dotąd było, jaki dokładnie jest związek zbyt małej podaży tej witaminy z kondycją naszych płuc.

    Doświadczenia na myszach wykazały, że związek jest bardzo duży. Gryzonie z niedoborem witaminy D nie tylko miały podczas testów mniej rozwinięte płuca, ale także bardziej zwężone oskrzela. Wymiana gazowa była więc u nich poważnie zaburzona.

    czytaj dalej »
  • wtorek, 30 listopad, 2010 - 14:00 0 komentarzy

    Zalecane dzienne dawki witamin ustalone zostały na podstawie dokładnych badań i analiz. Ponieważ jednak ciągle prowadzi się kolejne, coraz lepiej poznajemy mechanizm działania różnych składników na nasz organizm. Czasami, jak teraz, konsekwencją jest zmiana zaleceń co do dziennych dawek.

    Obecne zalecane dawki odnoszące się do witaminy D, zostały właśnie dość poważnie podniesione - aż o jedną trzecią. Naukowcy ostrzegają jednak, żeby nie eksperymentować powyżej tej ilości.

    czytaj dalej »
  • piątek, 22 styczeń, 2010 - 15:11 1 komentarz

    Według brytyjskich naukowców krzywicę można dodać do długiej listy chorób, powiązanymi z długimi godzinami spędzonymi przed komputerem przez dzieci. Młodzież, która za długo siedzi przed monitorem, wykształca krzywicę spowodowaną przez brak witaminy D. Prowadzi to do bolesnych i zdeformowanych kolan szpotawych.

    Powyższa dolegliwość jest związana z dużym ubóstwem oraz z XIX-wiecznym obrazem Anglii ukazanej w powieści Charles’a Dickens’a. Można jej zapobiec poprzez zbilansowaną dietę oraz wystarczającą dawkę światła słonecznego.

    Jednak najnowsze wyniki badań sugerują, iż choroba ponownie stała się powszechna wśród dzieci w Wielkiej Brytanii.

    czytaj dalej »
  • piątek, 16 październik, 2009 - 12:30 0 komentarzy

    Holenderscy naukowcy uważają, że ludzie, którzy żyją w odległości 1 kilometra od parku czy terenów zadrzewionych, rzadziej cierpią na depresję i różnego rodzaju lęki. – To przyjemne dostrzec, że im człowiek żyje bliżej naturalnego środowiska, tym ma to lepszy wpływ na niego – stwierdza doktor David Rakel z University of Wisconsin School of Medicine and Public Health.

    W trakcie badań przejrzano dokumentację medyczną 345 143 Holendrów, sprawdzano ich stan zdrowia pod względem 24 chorób układu naczyniowo-sercowego, oddechowego i neurologicznego. Następnie zestawiono je z informacją, w ilu przypadkach w odległości 1 kilometra i 3 od adresu znajdowały się tereny zielone.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 12 październik, 2009 - 19:10 0 komentarzy

    Wiele kobiet z rozpoznanym rakiem piersi ma niski poziom witaminy D w organizmie, co prowadzić może do osłabienia kości, a w konsekwencji do złamań – donoszą najnowsze badania amerykańskich naukowców. 

    Witamina D jest niezbędna do utrzymania kości w dobrej kondycji. Kobiety z rakiem piersi mają znaczne ubytki tej witaminy z racji stosowanych u nich terapii hormonalnych czy chemioterapii. Niezwykle ważne jest więc, aby mieć stałą kontrolę nad poziomem witaminy D w organizmie chorych kobiet – alarmują naukowcy. 

    czytaj dalej »
  • środa, 23 wrzesień, 2009 - 13:30 0 komentarzy

    Osoby, które spędzają więcej czasu na zewnątrz, mają większe szanse na przezwyciężenie pewnych typów nowotworów, uważają naukowcy. Osoby, które mają wysoki poziom witaminy D – produkowanej przez organizm dzięki światłu słonecznemu – i u których zdiagnozowano raka okrężnicy, miały 50% więcej szans na przeżycie niż osoby z niskimi poziomami witaminy. Witamina D, którą można też znaleźć w niewielkich ilościach w pokarmie, takim jak rybi tłuszcz, jest ważnym elementem chroniącym organizm przed osteoporozą, cukrzycą, astmą, wysokim ciśnieniem krwi, depresją i wieloma innymi.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 31 sierpień, 2009 - 12:15 0 komentarzy

    Naukowcy z University of Oslo doszli do wniosku, że osoby o jasnej skórze w Anglii pojawiły się 5500 lat temu po zmianie społeczności z gospodarki łowiecko-zbierackiej na hodowlaną. Nastąpiła wtedy drastyczna zmiana diety i niedobory witaminy D. Pożywienie z hodowli jest ubogie w tę witaminę, a u białych powstaje ona w trakcie ekspozycji na słońce. Naukowcy uważają, że zmiana diety doprowadziła u naszych ciemnych przodków do powstania jasnej skóry, by uniknąć problemu.

    Już wcześniej sugerowano powiązania jasnej skóry z witaminą D. Uważano, że skóra przodków stawała się coraz jaśniejsza, by móc produkować więcej witaminy D, im bardziej na północ od równika ludzie się przesuwali. Naukowcy uważają, że również dieta uboga w witaminę D odegrała ważną rolę w rozjaśnieniu skóry. Jasny kolor skóry Skandynawów mógł powstać właśnie po to, by móc produkować jak najwięcej witaminy D. Sugeruje to również, że starożytni mieszkańcy Anglii i Skandynawii mogli mieć ciemniejszą skórę.

    czytaj dalej »
  • wtorek, 11 sierpień, 2009 - 17:02 0 komentarzy

    Według nowych, kontrowersyjnych badań, ponawiane przez lekarzy ostrzeżenia przed rakiem skóry wywołanym nadmiernym opalaniem spowodowały, że coraz więcej osób cierpi na niedobór witaminy D.

    Organizm ludzki wytwarza witaminę D w reakcji na promienie ultrafioletowe płynące ze słońca. Pomaga ona w ochronie przed rakiem. Uważa się również, że pomaga ustrzec się przed chorobami kości, takimi jak np. osteoporoza, oraz chroni przed chorobami autoimmunologicznymi, astmą, cukrzycą, wysokim ciśnieniem, chorobą Parkinsona czy stwardnieniem rozsianym.

    czytaj dalej »
  • poniedziałek, 3 sierpień, 2009 - 13:45 0 komentarzy

    Według najnowszych badań, opublikowanych na stronach internetowych „Pedriatrics”, miliony młodych Amerykanów mają za mało witaminy D. Jej niedobór może prowadzić do zwiększenia ryzyka łamliwości kości, chorób serca, cukrzycy i innych dolegliwości.

    Blisko 9% osób w wieku od roku do 21 lat (7,6 miliona) ma tak niski poziom witaminy D w organizmie, że można określić go jako deficytowy, a 61% (50,8 miliona) – niewystarczający.

    czytaj dalej »
  • wtorek, 23 czerwiec, 2009 - 15:39 0 komentarzy

    Bostońscy naukowcy planują przeprowadzenie ogólnokrajowych badań na dużej populacji ludzi, aby w końcu ostatecznie sprawdzić hipotezy o zdrowotnym wpływie witaminy D i oleju rybiego. W przeszłości medycyna znała już wiele suplementów, z którymi wiązano podobne nadzieje, takich jak witamina C, kwas foliowy, selen czy beta-karoten. Jednak próby prowadzone na dużą skalę pokazały, że ich wpływ nie jest aż tak nieoceniony, a nadużyciu suplementów mogą towarzyszyć negatywne skutki uboczne.

    Dlatego tak ważne jest, aby w końcu potwierdzić doniesienia naukowców, oparte na badaniach na niewielkich próbach pacjentów, lub im zaprzeczyć. Aktualnie wielu badaczy uważa, że witamina D i olej rybi mogą mieć wpływ na zmniejszenie ryzyka chorób serca, zawałów, nadciśnienia, cukrzycy i niektórych rodzajów raka. Gdyby choć niektóre z tych doniesień potwierdziły się w ogólnokrajowych badaniach, byłby to przekonujący dowód na skuteczność suplementów.

    czytaj dalej »

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Bądź z nami w kontakcie

Nasi partnerzy

http://ciazabezalkoholu.pl www.krwinka.org http://fundacjaiskierka.pl http://www.zdro-vita.pl
http://www.wyhamujwpore.pl http://www.spelnionemarzenia.waw.pl

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.