abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Kwas foliowy w ciąży - pomaga czy szkodzi?

Większość spodziewających się dziecka kobiet przyjmuje kwas foliowy w celu ochronienia rozwijającego się maluszka. Suplementowanie to jest znane od lat i obecnie przyszłe mamy nawet bez konsultacji z lekarzem, biegną do apteki i zaopatrują się w odpowiednie pigułki.

Niedawno jednak pojawiły się pewne kontrowersje związane z przyjmowaniem kwasu foliowego w ciąży. Dotyczą one potencjalnego związku suplementacji z występowaniem astmy u dzieci.

Zdaniem autorów badań, opublikowanych pod koniec zeszłego roku w "American Journal of Epidemiology", przyjmowanie przez matkę kwasu foliowego przez cały okres ciąży może zwiększać ryzyko astmy u dziecka. I to nawet o 30%. Dlatego w tej chwili ciężarne kobiety obawiają się często przyjmować suplementy.

Jak mówią badacze z Research Centre for the Early Origins of Health and Disease przy University of Adelaide - to pierwsze badania przeprowadzone na ludziach i opublikowane,  które wskazują, że coraz częstsze spożywanie kwasu foliowego w późnym okresie ciąży, zwłaszcza w postaci suplementu, znacznie zwiększa ryzyko astmy rozpoznawanej przez lekarza (w wieku 3,5 roku oraz 5,5 roku). Przekłada się to na coraz większą liczbę dzieci, młodzieży i dorosłych, cierpiących na to schorzenie układu oddechowego.

Co jednak interesujące - choć suplementy diety ryzyko astmy zwiększały dość znacznie, takiego efektu nie zanotowano przy stosowaniu diety bogatej w kwas foliowy. Przyjmowanie go we wczesnym okresie ciąży w postaci tabletek jednak również nie wiązało się z większym ryzykiem. Zagrożone były natomiast dzieci, których matki stosowały suplementy po 30. tygodniu ciąży.

Korzyści ze stosowania dodatkowej suplementacji są oczywiste, dlatego lekarze zalecają przyszłym matkom, aby przyjmowały kwas foliowy przez około 3 miesiące przed planowaną ciążą oraz w okresie pierwszego jej trymestru. Taki sposób uzupełniania niedoborów nie wiąże się ze wzrostem ryzyka astmy.

Jeśli jednak matki mają wątpliwości, warto zawsze porozumieć się z lekarzem prowadzącym ciążę. Pamiętajmy, że każdy przyjmowany w tym czasie środek farmaceutyczny powinien być w ten sposób konsultowany.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.