abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Leki, które uniemożliwiają karmienie piersią

Leki powszechnie używane do leczenia krwotoku po porodzie mogą uniemożliwić karmienie piersią, twierdzi badanie.

Zdaniem naukowców z Swansa University leki przyjmowane do zahamowania krwawienia oraz duże ilości środków przeciwbólowych mogą wstrzymywać produkcję mleka. Jednakże ekspert ostrzegł, iż badanie nie zdołało dojść do żadnych niezbitych dowodami konkluzji.

Brytyjski Department of Health zaleca karmienie piersią przez pierwsze sześć miesięcy ze względu na zalety zdrowotne, jakie ono niesie dla dziecka oraz matki.

W Wielkiej Brytanii tylko 45% noworodków jest karmionych piersią przez zaledwie pierwszy tydzień swojego życia. Jedno na cztery otrzymuje mleko w proszku od narodzin. Badacze przebadali 48 000 kobiet, które urodziły swoje dzieci w Południowej Walii. Jak wykazały wyniki, 7% kobiet, które zażywały oxytocin bądź ergometrine – lek stosowany do zniwelowania ryzyka krwotoku po porodzie, nie mogły karmić piersią w przeciągu pierwszych 48 godzin po narodzinach ich dziecka. Wśród kobiet, którym wstrzyknięto oxytocin, tylko 59.1% karmiło piersią, a tych, którym podano ergometrie – 56.4%.

Naukowcy wierzą, że powyższe medykamenty uniemożliwiają produkcję mleka, a to znaczy, iż starania tych kobiet, by karmić piersią, zakończą się fiaskiem, co może je skłonić do zaniechania tych starań. Udowodniono już powiązanie środków przeciwbólowych z obniżonym wskaźnikiem karmienia piersią, co doprowadziło do stworzenia przez NHS systemu monitorującego użycie miejscowych środków znieczulających podczas porodu.

Zdaniem głównej badaczki, dr Susan Jordan, potrzebne są dalsze badania, ale opierając się na powyższych odkryciach, stosowanie wspomnianych leków może doprowadzić do sytuacji, w której aż 50 000 noworodków rocznie nie będzie karmionych piersią. Jak obliczyła, może to znaczyć, iż dodatkowo 1000 dzieci stanie się klinicznie otyłymi, a 3000 będzie miało astmę. Według niej lekarze powinni zapewnić dodatkową pomoc matkom, które zechcą karmić piersią i dać im odpowiednią ilość czasu, by środki przeciwbólowe i te zapobiegające krwotokowi poporodowemu przestały działać, uniemożliwiając im karmienie.

Patrick O’Brien, lekarz położnik i przedstawiciel Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, twierdzi, że badanie jest interesujące, aczkolwiek potrzebne są dalsze testy. Jego zdaniem ten nieznaczny prawdopodobny wpływ na karmienie piersią nie stanowi znaczącej przeciwwagi dla korzyści, jakie przynoszą te środki, które obniżają ryzyko krwotoku po porodzie z 16% do 6%. Na tym etapie, kontynuuje, benefity czerpane z powyższych leków są znacznie większe od potencjalnych czysto teoretycznych minusów.

Rosemary Dodds z National Childbirth Trust twierdzi, iż kobiety potrzebują większego wsparcia i zachęty, by zaczęły karmić piersią.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie BJOG.

Źródło: news.bbc.co.uk

Zobacz także:
Wstydliwy rumieniec

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.