abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Małe dzieci oglądające TV mają problemy w wieku szkolnym

Rodzice coraz częściej traktują telewizor jako darmową opiekunkę do dziecka. Duże, kolorowe ekrany, przyciągają uwagę maluchów - a puszczanie na nich bajek gwarantuje przyswłowiowy "kwadrans spokoju". Jak jednak stwierdzili niedawno naukowcy, taki sposób zajmowania dziecka nie jest najlepszym pomysłem.

Zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, oglądanie telewizji w wieku 2-2,5 roku zwiększa ryzyko wielu problemów zdrowotnych w późniejszym okresie życia.

Autorka badania Linda Pagani, PhD, profesor psychoedukacji na Universite de Montreal i adiunkt w Sainte-Justine University Hospital Research Center w Montrealu tłumaczy, że skutki wczesnego, zbyt częstego oglądania telewizji przez dzieci, są długotrwałe i znacznie poważniejsze, niż dotąd sądzono:

Takie dzieci prowadzą w późniejszych latach głównie siedzący tryb życia ze wszelkimi tego konsekwencjami zdrowotnymi, mają wyższe BMI, wykazują tendencję do nieprawidłowego odżywiania się. Co więcej, mają też problemy z nauką oraz kontaktami społecznymi w młodszym wieku szkolnym.

Przeprowadzone badania były znacznie bardziej szczegółowe niż poprzednie - dotąd zajmowano się bowiem głównie wpływem częstego oglądania telewizji przez dzieci, na ich późniejszą wagę i styl życia.

Tym razem Pagani i jej współpracownicy zebrali dane na 1314 dzieci urodzonych w Quebec między 1997 i 1998 rokiem. Rodzice zgłaszali, ile godzin w tygodniu dzieci oglądają telewizję - sprawdzano to w wieku 29 miesięcy i ponownie  53 miesięcy. Następnie naukowcy zebrali sprawozdania zarówno rodziców, jak i nauczycieli, opisujące wyniki w nauce, rozwój psychospołeczny i nawyki zdrowotne oraz BMI dzieci.

Skutki bardzo wczesnego siedzenia przed telewizorem odczuwane są, jak się okazało, nawet do czwartej klasy szkoły podstawowej. Każda dodatkowa (ponad średnią dla każdego dziecka) godzina oglądania TV w wieku 29 miesięcy była związane z różnymi efektami ubocznymi:

  • 7% - spadek zaangażowania w klasie
  • 6% - spadek umiejętności radzenia sobie z matematyką
  • 10% - wzrost ryzyka bycia ofiarą (żartów, przemocy) rówieśników
  • 13% - spadek aktywności fizycznej podczas weekendów
  • 9% - wyższe spożycie popularnych napojów bezalkoholowych
  • 5% - wzrost prawdopodobieństwa nadwagi obliczony na podstawie BMI

Wykazana średnia czasu spędzanego przed TV wynosiła natomiast: w wieku 29 miesięcy 8,82 godzin w tygodniu, w wieku 53 miesięcy zaś 14,85 godziny. Spośród 29-miesięcznych dzieci 11%, a z 53-miesięcznych aż 23,4% oglądało programy powyżej dwóch godzin dziennie.

Badacze zdecydowanie sugerują, żeby rodzice postarali się jednak o inne formy spędzania wolnego czasu niż oglądanie bajek w telewizji. Na spacerze w parku również można odpocząć, a dziecko nie będzie narażone na późniejsze problemy.

źródło: medicinenet.com

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.