abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Małżeństwo chroni przed Alzheimerem

Według badań opublikowanych w „British Medical Journal” osoby, które pozostawały w związku małżeńskim w wieku średnim, były o połowę mniej narażone na ryzyko demencji starczej niż osoby samotne. Jednakże owdowienie w tym czasie trzykrotnie zwiększało ryzyko choroby.

Już od dawna sugerowano, że małżeństwo ma wpływ na zdrowie i jakość życia. Te badania skupiły się na ocenie 2000 związków ludzi w wieku średnim (średnia wynosiła 50 lat), ich relacji i zdolności poznawczych 21 lat później. Ryzyko demencji pojawia się jako wypadkowa różnych czynników, takich jak tryb życia, kontakty towarzyskie i intelektualne, medyczne i genetyczne czynniki.

30,078 chętnych pomiędzy 30. a 59. rokiem życia wybrano z czterech różnych roczników: 1972, 1977, 1982 i 1987. Mieszkali oni we wschodniej Finlandii w okolicach Kuopio i Joensuu. W 1998 roku przeprowadzono powtórne rozmowy z 2000 z nich. 1449 miało zrobioną krótką skalę oceny stanu umysłowego (ang. mini-mental state examination – MMSE). Jej wyniki decydowały o dalszych testach klinicznych i diagnostycznych. Demencję diagnozowano na podstawie ustalonych wcześniej kryteriów i definiowano jako zaburzenia postrzegania otoczenia, chorobę Alzheimera lub inne formy demencji.

W 1998 roku stwierdzono, że 294 osoby z 1449 badanych za pomocą MMSE miały oznaki demencji. Po dalszych badaniach u 82 stwierdzono średnie kłopoty z postrzeganiem rzeczywistości, u 48 – chorobę Alzheimera i u 9 – inne formy demencji.

Dowiedziono, że ryzyko osłabienia postrzegania było dwukrotnie wyższe, gdy osoba żyła sama, niż gdy miała partnera. Ryzyko wzrosło trzykrotnie, gdy osoby straciły partnera w wieku średnim.

Autorzy badań uważają, że życie z partnerem może ograniczać rozwój demencji w późniejszym życiu. Społeczne i genetyczne czynniki mogą tłumaczyć wysokie ryzyko zapadalności na chorobę Alzheimera wśród osób owdowiałych i samotnych.

Badania zostały przeprowadzone przez Krister Håkansson z Departamentu Psychologii na Växjö University w Szwecji i jej kolegów z innych instytucji z tego kraju, jak również z Finlandii.

Źródło: Yorkshireeveningpost.co.uk

Zobacz także:

Jedzenie ryb a ryzyko demencji

Coraz więcej ludzi z demencją

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.