abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Nastolatki powinny jeść o pół łyżeczki soli mniej

Spożywamy zbyt dużo soli. Naukowcy i lekarze zwracają nam na to uwagę już od dawna, zalecając zmniejszanie jej ilości w codziennym pożywieniu tak, aby nie przekraczać zalecanej dawki. O ile jednak u nas nadal pozostaje to w sferze lekarz-pacjent, o tyle w USA postanowiono sprawdzić, jak konkretnie zmniejszenie dawek wpłynie na zdrowie społeczne.

Okazuje się, że gdyby zmniejszono spożycie soli o zaledwie pół łyżeczki, o połowę spadałaby też liczba nastolatków z takimi problemami, jak nadciśnienie czy inne choroby układu krwionośnego.

Zespół badawczy z UCSF i Columbia University Medical Center wykorzystał w celu wykonania analizy dane, pochodzące z programu badania diety Nutrition Examination Survey 1999-2008 i National Health. Określono w ten sposób poziomy wysokości skurczowego ciśnienia krwi u nastolatków i dorosłych.

Komputerowa symulacja, oparta o pozyskane informacje, wskazuje, że redukcja soli w codziennej diecie o zaledwie 3 gramy przyniosłaby w USA między innymi:

  • zmniejszenie o 44 - 63% liczby nastolatków i młodych ludzi (w wieku 12-24 lat) z nadciśnieniem;
  • zmniejszenie o 30 - 43% liczby dorosłych z nadciśnieniem znacznym;
  • spadek o 7 - 12% liczby zawałów serca wywołanych chorobą wieńcową;
  • spadek o 5 - 8% liczby liczby udarów mózgu;
  • sumarycznie - spadek o 5 - 9% przypadków zgonów dzisiejszych nastolatków, zanim osiągną oni wiek 50 lat.

Badacze wskazują jednak, że we współczesnym społeczeństwie bardzo ciężko jest indywidualnie zmniejszyć ilość spożywanej soli. Jej większość pochodzi z przetworzonej żywności, nie zaś z solniczek - dlatego efekt wskazany przez symulację komputerową można uzyskać jedynie przy współpracy przemysłu przetwórczego i spożywczego.

źródło: Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.