abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Oficjalne zalecenie: należy zwiększyć dzienną dawkę witaminy D

Zalecane dzienne dawki witamin ustalone zostały na podstawie dokładnych badań i analiz. Ponieważ jednak ciągle prowadzi się kolejne, coraz lepiej poznajemy mechanizm działania różnych składników na nasz organizm. Czasami, jak teraz, konsekwencją jest zmiana zaleceń co do dziennych dawek.

Obecne zalecane dawki odnoszące się do witaminy D, zostały właśnie dość poważnie podniesione - aż o jedną trzecią. Naukowcy ostrzegają jednak, żeby nie eksperymentować powyżej tej ilości.

Dotychczasowe zalecane dzienne spożycie wynosiło 400 i.u. (international units, jednostek międzynarodowych), naukowcy uznali jednak, po serii badań, że jest to ilość nieco zbyt mała.

Institute of Medicine, organ rządowej amerykańskiej Narodowej Akademii Nauk (National Academy of Sciences) zwiększył zalecenie do 600 jednostek dla ludzi poniżej 70 roku życia, orazi do 800 jednostek dla osób starszych. Ostrzeżono jednak zarazem, że jej spożycie ponad polecany poziom może być niebezpieczne.

Witamina D wytwarzana jest głównie przez skórę w kontakcie ze słońcem, dlatego mierzenie jej poziomu we krwi nie jest uważane za pewną metodę diagnostyczną. Z tego powodu najczęściej badania wskazujące na zbyt małą podaż tej witaminy są przeciwstawiane innym wskazującym, że jej poziom we krwi jest z reguły prawidłowy.

W tym przypadku nie jest inaczej: zwolennicy zachowania umiaru przypominają, że wiele potencjalnych korzyści ze zwiększania dawek witaminy D, nie zostało oficjalnie potwierdzonych badaniami - należy do nich między innymi zmniejszenie poziomu zachorowań na raka okrężnicy.

Nie jest też łatwo dostarczyć w pożywieniu zalecane przez raport 600 u.i., dlatego zapewne wiele osób zacznie ją suplementować. Zdaniem naukowców, da się to ominąć wydłużając po prostu czas spędzany na słońcu: już kilkanaście minut skutecznie uzupełnia niedobory, w dodatku zaś ta droga nie zagraża przedawkowaniem.

źródło: The Associated Press, AP

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.