abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Orzechy brazylijskie mogą zwiększyć ryzyko chorób serca

Uwaga: śladowe ilości selenu obecne w orzechach brazylijskich mogą podwyższyć poziom cholesterolu. Orzechy brazylijskie zostały okrzyknięte smacznym sposobem wzmocnienia systemu odpornościowego, a nawet ochrony przed rakiem.

Jednak zdaniem badaczy, zawarty w nich korzystny dla zdrowia minerał, może również powodować wzrost poziomu cholesterolu, a co za tym idzie, zwiększyć ryzyko chorób serca.

Najnowsze badanie sugeruje, że wysoki poziom selenu we krwi – jego śladowe ilości są obecne w wspomnianych orzechach, zbożu, rybach i mięsie – mogą zwiększyć poziom cholesterolu.

W badaniu, osoby z najwyższym poziomem tego pierwiastka we krwi, regularnie zażywały suplementy diety, zawierające selen, a to z kolei może oznaczać, że ten sam efekt może powodować spożywanie dużych ilości orzechów brazylijskich czy żywności bogatej w selen.

Naukowcy z Warwick University twierdzą, iż wysoki poziom selenu jest powiązany z 10% wzrostem cholesterolu.

Powyższe ostrzeżenie pojawiło się po analizie danych zebranych w ankiecie UK National Diet and Nutrition Survey przeprowadzonej na 1 045 osobach miedzy 19. a 64. rokiem życia w latach 2000 i 2001.

U ludzi, u których stężenie selenu we krwi przekraczało 1.20 mikromoli na litr, poziom cholesterolu podniósł się średnio o 8%. Natomiast poziom "złego" cholesterolu, związanego z chorobami serca, wzrósł o 10%. W wynikach tych nie wzięto pod uwagę stanu zdrowia uczestników, ani tego, czy stosowali leki obniżające poziom cholesterolu.

Wysoki poziom cholesterolu jest czynnikiem ryzyka chorób serca i udaru. Orzechy brazylijskie zawierają selen, choć trzeba zaznaczyć, iż spożycie tego minerału w Wielkiej Brytanii wynosi połowę zalecanej wartości.

Doktor Saverio Strangers, który kierował badaniami, powiedział: Wierzymy, że stosowanie suplementów zawierających selen, czy jakiejkolwiek innej metody, która sztucznie podnosi poziom tego minerału ponad zalecaną wartość, jest nieuzasadniona.

Doktorr Carrie Ruxton, niezależna konsultantka żywieniowa z Health Supplements Information Service stwierdziła, iż autorzy badania przyznali się do tego, że nie mają pewności, czy wykryty związek był spowodowany zwiększoną konsumpcją selenu, czy też może innymi czynnikami. – Za wcześnie na to by sugerować, że stosowanie suplementów z selenu jest szkodliwe dla serca, dodaje Ruxton.

Źródło: abcZdrowie.pl

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.