abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Problem z witaminą D w czasie ciąży

Odpowiednia ilość witaminy D w diecie sprawia, że nasz organizm prawidłowo wchłania wapń i fosfor. Ma więc duży wpływ na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych, stan naszego uzębienia, ale także kondycję układu nerwowego i skurcze mięsnia sercowego. Niestety jednak, coraz częściej cierpimy na niedobory witaminy D - powoli staje się to prawdziwym problemem społecznym.

Jeszcze większym, kiedy dotyczy kobiet spodziewających się dziecka. Jak bowiem stwierdzono podczas badań na University of Denver Colorado School of Medicine - w USA aż 70% ciężarnych przyjmuje jej zdecydowanie zbyt mało. To zaś niesie ze sobą konsekwencje zdrowotne dla dzieci.

Niedobór witaminy D, a więc i wchłaniania wapnia i fosforu, w pierwszych latach życia - wiąże się z większym ryzykiem zakażeń układu oddechowego, "świszczącym oddechem" u dzieci, opóźnieniem wzrostu zębów i ogólnego spadku odporności młodego organizmu. Dlatego pediatrzy zawsze podkreślają, że oprócz odpowiedniej diety, malec powinien spędzać odpowiednią ilość czasu na słońcu - to ono pomaga w syntezie witamin z grupy D.

Tymczasem, jak mówił w komunikacie prasowym dr Sztolnia Ginde z UCDSM - zestawy suplementów diety przeznaczone dla ciężarnych kobiet nie uwzględniają ich zapotrzebowania na witaminy D. Często kobiety przyjmują je uważając, że dostarczają swojemu organizmowi wszystkiego co potrzebne, a tymczasem niedobory ciągle się powiększają.

Z drugiej jednak strony, jak zwracają uwagę badacze, nadmiar witaminy D również jest szkodliwy. Z tego właśnie powodu samodzielne dobieranie suplementów przez spodziewające się dziecka kobiety nie jest najlepszym pomysłem - witamina ta bowiem w wyższych dawkach jest po prostu toksyczna.

Zdaniem naukowców, optymalnym wyjściem byłoby więc dostosowywanie suplementacji do każdej ciężarnej z osobna. Lekarz prowadzący ciążę mógłby zlecać odpowiednie badania, ustalając w ten sposób poziom witaminy D u swojej pacjentki - i na tej podstawie dobierać zalecane dawki preparatów uzupełniających.

źródło: American Journal of Obstetrics and Gynecology

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.