abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Spożywanie ryb nie chroni przed niewydolnością serca

Podczas gdy spożywanie ryb wydaje się chronić przed atakami serca oraz innymi chorobami układu krążenia, to nowe holenderskie badanie twierdzi, że nie wydaje się, aby spożywanie ryb nie dopuściło do rozwoju niewydolności serca.

Niewydolność serca jest stanem wyniszczającym, ale przy odpowiednim leczeniu i stylu życia ludzie mogą żyć z tą dolegliwością coraz dłużej. Według danych American Heart Association 5,7 miliona Amerykanów żyje z niewydolnością serca, a kolejne 670 000 nowych przypadków rozpoznaje się każdego roku.

Kierownik badania J. Marianne Geleijnse z Wageningen University powiedziała: Zbadaliśmy, czy spożycie ryb zawierających kwas omega-3 może uchronić przed rozwojem niewydolności serca u ludzi, którzy nie mieli historii choroby niedokrwiennej serca. Jednak nie znaleźliśmy żadnego związku, z wyjątkiem możliwych skutków ochronnych kwasów tłuszczowych omega-3 na niewydolność serca w podgrupie pacjentów z cukrzycą.

Zdaniem Geleijnse istnieją mocne dowody na ogólny efekt kardioprotekcyjny, jaki wywołują kwasy omega-3 zawarte w rybach, chociaż podstawowe mechanizmy ich działania nie są jeszcze jasne.

Na potrzeby badania zespół z Wageningen University zebrał dane od 5299 kobiet i mężczyzn biorących udział w rotterdamskim badaniu. Naukowcy chcieli sprawdzić, czy kwasy tłuszczowe omega-3 mogą uchronić przed rozwojem niewydolności serca, tak jak wydają się chronić przed innymi rodzajami problemów z sercem.

Przez okres prawie 12 lat obserwacji badacze odkryli, że u 669 osób wystąpiła niewydolność serca.

Zespół badawczy stwierdził, iż spożywanie ryb zawierających kwasy omega-3 nie było istotnie związane z rozwojem niewydolności serca zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Badacze patrzyli na dwa rodzaje tych kwasów – EPA i DHA. Zauważyli jednak, iż u osób cierpiących na cukrzycę spożywanie dużej ilości ryb bogatych w kwasy omega-3 w niewielkim stopniu obniżyło ryzyko niewydolności serca.

Według Geleijnse spożywanie ryb może nie uchronić przed niewydolnością serca, ale istnieją silne dowody na to, że chroni ono przed zawałem serca, nagłą śmiercią sercową i udarem mózgu, a zatem mądrze jest spożywać ryby dwa razy w tygodniu, zwłaszcza te tłuste jak łosoś, śledź czy makrela.

Dr Greg C. Fonarow, profesor kardiologii z David Geffen School of Medicine na University of California, twierdzi, że badania kliniczne wykazały, iż suplementacja niektórych preparatów w kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejsza ryzyko nawracających chorób układu krążenia i wywołuje niewielką poprawę we wskaźniku przeżycia u pacjentów z niewydolnością serca. Wcześniejsze badania oparte na obserwacji sugerują, iż spożywanie ryb wśród starszych mieszkańców USA jest powiązane z mniejszą częstością występowania niewydolności serca.

Jak twierdzi Fonarow, tylko przyszłe badania kliniczne z użyciem placebo będą w stanie stwierdzić w sposób definitywny, czy kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają ryzyko niewydolności serca.

Raport opublikowano w październikowym wydaniu European Journal of Heart Failure.

Źródło: healthday.com

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.