abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Tłuste potrawy najpierw wpływają na mózg

Nowe badania przeprowadzone przez UT Southwestern Medical Center twierdzą, iż tłuszcz z danych potraw, które spożywamy, idzie najpierw do mózgu, a kiedy już się w nim znajdzie, to cząsteczki tego tłuszczu powodują, iż mózg wysyła informacje do komórek organizmu, by te ignorowały informacje tłumiące apetyt od leptyny (białko) i insuliny, hormonu odpowiedzialnego za kontrolę wagi.

Stwierdzono, że to właśnie kwas palmitynowy (rodzaj tłuszczu) może w szczególny sposób wzbudzać powyższy proces.

Zdaniem dr Deborah Clegg z UT Southwestern Medical Center, zazwyczaj nasz organizm wie, kiedy już jest syty, aczkolwiek nie zawsze tak sie dzieje, gdy jemy coś wyjątkowo dobrego. Nowe badanie pokazuje, iż cała chemia mózgu może ulec zmianie w bardzo krótkim czasie. W momencie gdy jemy coś tłustego, nasz mózg zostaje zaatakowany przez kwasy tłuszczowe i stajemy się odporni na insulinę i lektynę, a to z kolei sprawia, że mózg nie mówi organizmowi, by przestał jeść.

Dr Clegg dodaje, że efekt podtrzymuje się przez 3 dni w przypadku zwierząt, co może tłumaczyć, dlaczego niektórzy ludzie, którzy poddają się obżarstwu w piątek czy sobotę, są bardziej głodni w poniedziałek.

O ile wiadomo, że dieta wysokotłuszczowa może powodować odporność na insulinę, o tyle niewiele wiadomo na temat czynnika, który aktywuje tę odporność, jak także czy poszczególne rodzaje tłuszczu nie wpływają właśnie na poszerzoną insulinooporność. Być może to właśnie mózg gra tu ważną rolę, albowiem zawiera część spożywanego przez nas tłuszczu czy to ze zdrowych olejów, czy z nie tak zdrowych tłuszczów nasyconych.

Na podstawie tych wątpliwości zespół badawczy zaczął karmić zwierzęta różnego rodzaju tłuszczami – kwasem palmitynowym i kwasem oleinowym. Zwierzęta te otrzymywały taką samą porcję kalorii i tłuszczu, z tą różnicą, iż tłuszcz był różnego rodzaju.

Kwas palmitynowy jest nasyconym kwasem tłuszczowym występującym w maśle, serze, mleku i wołowinie. Kwas oleinowy jest nienasyconym kwasem tłuszczowym występującym w oleju z oliwek oraz oleju z pestek winogron.

Badanie wykazało, iż kwas palmitynowy w szczególności ograniczył zdolności insuliny i leptyny do kontroli apetytu.

Według Clegg mimo tego, iż odkrycie dotyczy zwierząt, to ludzie powinni ograniczyć ilość spożywanych tłuszczów nasyconych.

Badanie opublikowano w czasopiśmie Journal of Clinical Investigation.

Źródło: healthjockey.com

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.