abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Większe ryzyko komplikacji przy porodzie u starszych mam

Naukowcy z Wielkiej Brytanii dowodzą, iż ryzyko komplikacji przy porodzie zwiększa się wraz z wiekiem przyszłej mamy.

Zdaniem badaczy kobiety, które weszły we wczesnym wieku w okres dojrzewania, są bardziej narażone na potrzebę asysty medycznej w postaci użycia kleszczy przy porodzie bądź cesarskiego cięcia. Efekt był zneutralizowany, jeżeli kobiety te miały swoje pierwsze dziecko w młodym wieku – ale nie w przypadku starszych matek.

Badania zostały oparte na analizie danych pochodzących od 3739 kobiet, które po raz pierwszy zostały matkami.

Przeciętny wiek, w którym dziewczynki zaczynają menstruację, wynosi 13 lat, wcześniej zaczyna się ona u niższych dziewczynek i tych z podwyższonym indeksem masy ciała. Ponad jedna czwarta kobiet (26.9%), które nie miały okresu przed 15. rokiem życia, wymagało pomocy lekarzy przy porodzie, natomiast te z kobiet, które dostały okresu w wieku 12 lat i powyżej, w 32.4% wymagały asysty lekarskiej przy rodzeniu swojego dziecka.

Badacze uważają, że kluczowe jest tu to, że kobiety, które wcześniej rozpoczęły miesiączkowanie, są podatne na działanie przez dłuższy czas hormonów płciowych w postaci estrogenów i progesteronu. Jak się sądzi, oba te hormony prowadzą do uszkodzenia macicy podczas porodu.

Wcześniejsze badania dowodzą, iż ryzyko interwencji medycznej wzrasta, gdy matka wydająca na świat swoje pierwsze dziecko jest starsza.

Zdaniem prof. Gordona Smitha – Główne znaczenie tego badania jest takie, by znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego zaawansowany wiek matki w momencie urodzenia pierwszego dziecka może być związany ze zwiększonym ryzykiem.

Philip Steer, redaktor naczelny czasopisma BJOG, twierdzi, iż potencjalnie zły wpływ może mieć zbyt dużo bądź zbyt mało estrogenu w organizmie kobiety, aczkolwiek podkreślił, że więcej badań, na większą skalę jest wymaganych, by można było jednoznacznie stwierdzić, jaki wpływ ma wczesna miesiączka na poród.

Jednocześnie twierdzi, że kobiety, które zaczęły miesiączkować wcześnie, nie powinny się martwić, natomiast ważne jest, by zdrowo się odżywiały i utrzymywały odpowiednią masę ciała.

W kategoriach ewolucyjnych długa przerwa między dojrzewaniem a urodzeniem pierwszego dziecka nie jest wskazana, albowiem długość życia wśród naszych przodków była krótka.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie BJOG.

Źródło: news.bbc.co.uk

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.