abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Witamina D niezbędna do rozwoju i utrzymania sprawności płuc

Od pewnego już czasu wiadomo, że choroby układu oddechowego przyjmują znacznie cięższą postać u osób, które cierpią na niedobory witaminy D. Nie wiadomo jednak dotąd było, jaki dokładnie jest związek zbyt małej podaży tej witaminy z kondycją naszych płuc.

Doświadczenia na myszach wykazały, że związek jest bardzo duży. Gryzonie z niedoborem witaminy D nie tylko miały podczas testów mniej rozwinięte płuca, ale także bardziej zwężone oskrzela. Wymiana gazowa była więc u nich poważnie zaburzona.

Naukowcy z Telethon Institute for Child Health Research w Australii porównali płuca 2-tygodniowych myszek, z których część miała prawidłowy poziom witaminy D w organizmie, a część cierpiała na jej wyraźny niedobór. Sprawdzano, jak w obu tych grupach różni się objętość, funkcjonowanie oraz struktura płuc.

Badania uwzględniały między innymi drożność dróg oddechowych, ilość powietrza wdychanego, wydychanego oraz zalegającego, a także obturację (zwężenie) oskrzeli.

Wyniki wszystkich badań u gryzoni z niedoborem witaminy D były wyraźnie gorsze.

Dzięki testom udało się w końcu udowodnić tezę, że - oprócz oczywiście regularnego wysiłku fizycznego - to właśnie niedobory witaminy D zaburzają prawidłowy rozwój płuc i zmniejszają ich funkcjonalność. Mogą więc zwiększać znacznie podatność na choroby układu oddechowego - takie jak astma czy przewlekła obturacyjna choroba płuc.

W społeczeństwach rozwiniętych, ten niedobór występuje często.

Zbyt mało przebywamy na słońcu, dlatego nasza skóra nie syntetyzuje odpowiednich ilości witaminy D. Powinniśmy więc zwrócić większą uwagę na to, aby dostarczać jej sobie drogą pokarmową - szczególnie polecane źródła to tłuszcz ryb morskich, jaja, wątróbka. Suplementację natomiast należy uzgodnić wcześniej z lekarzem.

źródło: Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.