abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Wolne rodniki: młodość kosztem... płodności i spokoju?

Wolne rodniki są od kilku już lat obwiniane o to, że przyspieszają procesy starzenia się organizmu. Oczywiście, informacja ta pojawia się głównie w kontekście kosmetyczym i skierowana jest do pań, dbających bardzo o swój młody i atrakcyjny wygląd. Unikamy więc wolnych rodników jak tylko możemy.

Jednak tutaj także działa zasada, że wszelka przesada może być szkodliwa. Naukowcy stwierdzili bowiem, że wolne rodniki są nam mimo wszystko bardzo potrzebne, regulują bowiem kilka ważnych procesów.

Od kilku już lat możemy obserwować wzrost popularności suplementów diety z przeciwutleniaczami - związkami, które zwalczają wolne rodniki - np. witaminą E lub C. Może się to jednak negatywnie odbić na sprawności naszego organizmu.

Naukowcy z Karolinska Institutet w Sztokholmie wykazali, że wolne rodniki są cząsteczkami sygnałowymi, które pobudzają serce do pompowania krwi z odpowiednią mocą. Jest to istotne na przykład w stanach zagrożenia, zmiennych warunków zewnętrznych - czy po prostu w sytuacjach stresowych.

Eksperymenty prowadzone na mysich komórkach serca wykazały, że kiedy następowało pobudzenie receptorów beta-adrenergicznych (symulacja aktywacji współczulnego układu nerwowego), zwiększała się też produkcja wolnych rodników w mitochondriach komórek i w konsekwencji nasilały się skurcze kardiomiocytów (komórek mięśnia sercowego).

Kiedy jednak wycinki poddane zostały działaniu przeciwutleniaczy, skurcze wywołane pobudzeniem receptorów wyraźnie słabły. Organizm nie będzie więc mógł osiągnąć swoich optymalnych warunków działania.

Inne badania, prowadzone w Izraelu, wykazały z kolei, że wolne rodniki mają korzystny wpływ na płodność - stymulują bowiem owulację.

Badacze wskazują, że w przypadku przeciwutleniaczy, dobrze jest jednak zachować umiar. Organizm dysponuje całkiem pokaźnym "arsenałem" do walki ze szkodliwymi działaniami wolnych rodników, a pewna ilość przeciwutleniaczy znajduje się też po prostu w pożywieniu. Jeśli więc nie występują szczególne warunki - na przykład przewlekły stres - w zasadzie, suplementy nie są nam niezbędne.

źródło: Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.