abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Wysokotłuszczowa dieta matki może powodować cukrzycę u dziecka

Dieta wysokotłuszczowa u osób dorosłych może powodować powstawanie cukrzycy typu II. Skutek ten można odwrócić za stosując zasady racjonalnego odżywiania - uważać jednak powinny kobiety, będące w ciąży. Dla ich dzieci duża zawartość tłuszczy nasyconych w diecie może być groźna.

Opublikowane we wrześniowym wydaniu Journal of Lipid Research wyniki badań wskazują, że metabolizm dziecka, którego matka w ciąży lub okresie karmienia stosowała taką dietę, może zostać uszkodzony - i zwiększyć ryzyko cukrzycy także u niego.

Podstawowym medium dziedziczenia chorób metabolicznych jest DNA - dziedziczymy je po obojgu rodziców co sprawia, że narażeni jesteśmy na te same przypadłości, które występowały u nich. Naukowcy jednak cały czas próbują zrozumieć inne mechanizmy tworzenia się regulacji metabolizmu w czasie życia płodowego.

Istotnym czynnikiem jak się okazuje jest dieta.

Naukowcy z USA przeprowadzili doświadczenie, w którym za pomocą wysokotłuszczowej diety wywołano u myszy objawy cukrzycy typu 2. Jak można się było spodziewać, po ponownej zmianie ich menu na bardziej racjonalne, objawy ustąpły lub znacznie się zmniejszyły.

Kiedy jednak w grupie testowej znajdowały się myszy będące w okresie ciąży, u ich potomstwa także znacznie zwiększało się ryzyko cukrzycy - i to nawet wtedy, kiedy po narodzinach małe gryzonie dostawały od początku zbilansowane pożywienie. Podobnie było także u kolejnego pokolenia, jak więc sugeruje badanie, wpływ diety może być znacznie szerszy, niż sądziliśmy dotąd.

Nie przeanalizowano jeszcze danych dotyczących ludzi.

Badanie prowadzone było na myszach, toteż naukowcy nie wysnuwają jeszcze konkretnych wniosków dotyczących kobiet ciężarnych i ich potomstwa. Przypominają jednak, że istotny wpływ diety matki na dziecko będące w okresie płodowym jest znany - na przykład dzieci kobiet niedożywionych częściej zapadają na choroby układu krwionośnego i nadciśnienie tętnicze. W przypadku cukrzycy może więc być podobnie.

W krytycznym okresie rozwoju, czyli w życiu płodowym oraz zaraz po narodzinach, nasz metabolizm może zostać trwale uszkodzony. Wszystkie składniki odżywcze przyjmujemy wówczas z organizmu matki, dlatego to jej dieta determinuje sposób, w jaki będzie funkcjonować nasz organizm.

źródło: ScienceDaily

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.