abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Za dużo różnorodności = otyłość

Najnowsze badania dowodzą, że zbytnie zróżnicowanie w codziennej diecie może być przyczyną otyłości. Spożywanie różnego typu żywności w czasie posiłków sprawia, że mózg uważa iż zjedliśmy znacznie mniej niż w rzeczywistości, twierdzą naukowcy.

W trakcie badań obliczono, że w ten sposób ludzie zjadają przeważnie o 10 proc. więcej jedzenia niż w przypadku, gdy posiłki wyglądają monotonnie. Przeprowadzone eksperymenty wykazały, że jedzenie w trakcie posiłku kilku różnych rzeczy, stwarza złudzenie, że otrzymana porcja jest mniejsza niż faktycznie, przez co podświadomie zjadamy więcej. 

Naukowcy uważają, że brak prawidłowej oceny ze strony mózgu, ile faktycznie zjedliśmy, jest przyczyną większości przypadków nadwagi. Tylko w samej Wielkiej Brytanii jedna na cztery osoby boryka się z otyłością – szacuje się, że współczynnik ten w ciągu dekady może wzrosnąć. 

Badacze nie sugerują, że osoby które chcą się prawidłowo odżywiać powinny jeść posiłki oparte jedynie na jednym produkcie – ich celem jest jedynie uświadomienie ludziom, aby większą wagę przykładali do ilości spożywanego jedzenia. 

– Różnorodność w jedzeniu sprawia, że ludzie tak naprawdę nie wiedzą, ile zjedli. Wydaje im się, że jedzą tyle co zawsze, a faktycznie jedzą więcej – przez co tyją – twierdzą naukowcy z University of Minnesota, pomysłodawcy badań. 

Badania przeprowadzono na 150 zdrowych studentach. Wszystkim pokazano identyczną porcję jednokolorowych słodyczy. Następnie poproszono ich o stworzenie identycznej porcji słodyczy, ale ze słodyczy o różnych kolorach. Okazało się, że osoby te zwiększały podświadomie porcję różnokolorowych słodyczy o 10 proc.

W kolejnym etapie osoby zostały poproszone o ocenę wielkości kolorowych i jednokolorowych porcji słodyczy. Ponownie stwierdzono, że jako mniejsze oceniano porcję różnokolorowych słodyczy, mimo że w rzeczywistości były one większe. 

Źródło: abcZdrowie.pl

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
Administratorem danych osobowych Użytkownika Serwisu medycyna24.pl, przetwarzanych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r. Nr 101, poz. 926) jest Nextweb Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Stanów Zjednoczonych 26a, 03-964 Warszawa, posiadająca NIP: 9512259071, REGON 141506115, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy pod numerem 0000311202, kapitał zakładowy w wysokości 50 000 PLN. Dane osobowe Użytkownik podaje dobrowolnie w celu korzystania z usług świadczonych w ramach Serwisu w tym także wysyłania materiałów marketingowych na podany adres e-mail. Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom trzecim w celu realizacji ich działań marketingowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji: abi@nextwebmedia.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.