abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Za mało witamin A i C = ryzyko astmy

Naukowcy z Nottingham University przeanalizowali dane zebrane w 40 różnych badaniach przeprowadzonych w ostatnich 30 latach na dzieciach i osobach dorosłych i doszli do wniosku, że osoby z niedoborami witaminy C, obecnej w dużych ilościach w warzywach i owocach, miały o 12 proc. wyższe ryzyko zachorowania na astmę. W przypadku witaminy A – obecnej np. w mleku, maśle, serach, jajach i tłustych rybach – naukowcy byli jedynie w stanie obliczyć, że osoby z astmą spożywały od jednej czwartej do jednej trzeciej zalecanej dziennej dawki witaminy A mniej. Nie znaleziono natomiast podobnej zależności dla witaminy E.

Zdaniem głównej autorki pracy dr Jo Leonardi-Bee badania te wskazują, że zbyt małe spożycie witaminy C i w mniejszym stopniu witaminy A jest związane z ryzykiem astmy. Nie dowodzą jednak, że istnieje tu związek przyczynowo-skutkowy.

Badaczka spekuluje jednak, że witaminy mogłyby chronić przed astmą ze względu na swoje działanie przeciwzapalne. Jak wiadomo, astma jest związana z procesami zapalnymi w drogach oddechowych. Powodują one nadwrażliwość oskrzeli na różne czynniki drażniące – np. alergeny; czynniki fizyczne, jak zimne powietrze; zakażenie wirusowe; leki czy stres. Pod wpływem tych czynników oskrzela gwałtownie się kurczą, wywołując ataki duszności, uporczywy kaszl i świszczący oddech.

Jak komentuje Glenys Jones, dietetyczka z Medical Research Council (brytyjskiej organizacji wspierającej badania w dziedzinie medycyny), najnowsza analiza jest interesująca, ale nierozstrzygająca. Zdaniem Jones jest wiele innych czynników mających wpływ na ryzyko astmy, które trzeba brać pod uwagę, jak palenie, aktywność fizyczna oraz status społeczno-ekonomiczny rodziny.

Źródło: http://thorax.com

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.

Śledź medycyna24.pl na:

Logo twitterLogo flakerLogo blipLogo facebookRss logo

Nowinki

- 13 lp., 17:00 - 0 komentarzy

Panowie postrzegani są jako "silniejsza płeć" - tymczasem to właśnie oni powinni zwrócić zdecydowanie większą uwagę na swoje zdrowie. Naukowcy wskazują, że choć nie ma ku temu na razie uchwytnego powodu, to właśnie mężczyźni mają zwykle gorsze rokowania w chorobach nowotworowych.

Różnice nie są na szczęście duże, ale w przypadku tak groźnych chorób każda istotna statystycznie zmniejszona szansa przeżycia i wyleczenia powinna być wskazówką do baczniejszego przyglądania się swojemu zdrowiu.

Lifestyle

- 11 lp., 12:00 - 0 komentarzy

Już od kilku lat panuje moda na picie napojów "light" - ponieważ reklamowane są jako nie zawierające cukru, wiele osób sądzie, że są zdrowsze i nie zagrażają naszej sylwetce. Piją je nawet ci, którzy są na diecie i próbują schudnąć. Czy jednak rzeczywiście takie napoje są dla nas korzystne?

Amerykańscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki faktycznie wpływ ma picie "lightów" na organizm człowieka. Wyniki nie są zachęcające. Choć kalorii przyswajamy mniej, to jednak tyjemy - i zapadamy na choroby układu krążenia i cukrzycę.

Seks

- 27 cz., 12:00 - 0 komentarzy

W dziedzinie antykoncepcji od lat nie było już naprawdę przełomowego wynalazku. Udoskonala się obecnie stosowane metody, prowadzi się badania nad pigułkami o mniejszej zawartości hormonów - nadal jednak poruszamy się właściwie w jednym zakresie: antykoncepcji kobiecej.

Na temat "pigułki dla mężczyzn" naukowcy mówili już od lat, nie udało się jej jednak stworzyć. A raczej - nie udało się aż dotąd, bo w końcu pojawiła się realna szansa na wejście tej formy antykoncepcji na rynek.